نفت ارزان به نفع آمریکا و ترامپ نیست

 به نظر می رسد نقطه ضعف ترامپ قیمت نفت باشد. چند سال پیش موضع ترامپ قابل درک بود ، آن زمانی که واردات خالص نفت به داخل آمریکا به 14 میلیون بشکه در روز می رسید. با نفت بشکه ای 50 دلار، سالانه بیش از 250 میلیارد دلار از آمریکا خارج می‌شد و به جیب کشورهایی مثل عربستان، روسیه و ونزوئلا می رفت .

ولی امروز وضعیت فرق می‌کند. واردات خالص نفت‌خام و محصولات تمام شده در حال تبدیل شدن به صادرات خالص هستند. این یعنی چیزی که زمانی جریان عظیم خروج پول از آمریکا بود، حالا تبدیل شده به جریان ورودی پول. البته در صورت ادامه رشد تولید نفت آمریکا .

بهترین راه برای دستیابی به این هدف چیست؟ حفظ قیمت نفت در همین حد برای توجیه سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه شرکت های نفتی کافی است. قیمت پایین نفت تاثیر متضادی دارد و آمریکا را از استقلال در انرژی دور میکند .

زمانی را که قیمت نفت بالا می رود در نظر بگیرید: 1_ سرمایه‌گذاری در تولید نفت آمریکا افزایش می یابد. 2_ جایگزین هایی مثل اتانول از نظر هزینه قابل رقابت با نفت می‌شوند. 3_ مصرف‌کنندگان شروع می‌کنند به اولویت بندی سوخت. هر کدام از این عوامل دورنمای استقلال انرژی را بهبود می بخشند .

در نظر بگیرید اکثر ایالت‌هایی که از قیمت بالای نفت سود می‌برند ایالت هایی هستند که به ترامپ رای داده‌اند: تولید کننده های عمده نفت مثل تگزاس، اوکلاهاما، داکوتای شمالی، آلاسکا و یومینگ. تولید کنندگان سوخت تجدیدپذیر هم وجود دارند مثل یورا ، نبراسکا، ایندیانا و و داکوتای جنوبی. تمام این ایالت ها از قیمت بالای نفت سود می برند .

چند مورد استثنا هم بین تولید کنندگان اصلی نفت وجود دارد که علیه ترامپ رای دادند. مثل کالیفرنیا و کولارادو. ولی کالیفرنیا بیش از تولیدش، نفت مصرف می‌کند. بنابراین کالیفرنیا که کمترین رای را در میان ایالت های دیگر برای ترامپ داشت، احتمالاً از قیمت بالای نفت ضربه میخورد .

دورنما قیمت بالای نفت  

اوپک هفته گذشته با توافق با روسیه برای کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز  تولید نفت، بسیاری را شوکه کرد. آخرین باری که اوپک قرار داد همکاری با روسیه را اعلام کرد، قیمت نفت بالا رفت که نشان می‌داد این گروه به توافقش پایبند است .

این بار نیز همین انتظار می رود. اوپک و روسیه مشترکا بیش از 50 درصد نفت جهان را تولید می‌کنند. آنها قدرت بالایی در تامین قیت نفت دارند و امیدواریم به تصمیم خود متعهد بمانند و مانند دور قبلی قیمت نفت را بالا ببرند. در این صورت انتظار می‌رود قیمت نفت در اوایل 2019 به بشکه ای 60 دلار بازگردد .

ولی بازارهای نفت هنوز ترامپ را دارند تا زمانی که او موافق قیمت پایین نفت است، به گول زدن و اجبار عربستان به تولید بیشتر ادامه می‌دهد.

شاید زمان آن رسیده باشد که فکر کند آیا این کار اساسا ایده خوبی است؟