دومین هفته صعودی بازار سهام

 در هفته گذشته معامله‌گران پس از فروش‌های هیجانی چند هفته قبل شاهد آرامش بازار و حضور بیشتر نقدینگی در بازار بودند که نشانه‌هایی از رسیدن بازار به کف‌های قیمتی و احتمال بازگشت بازار به مدار صعودی را نشان می‌داد. علاوه بر ورود بازار به دوره تثبیت قیمت‌ها روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بازار شاهد حضور نقدینگی قابل توجهی بود. بازگشایی نماد بانک پاسارگاد پس از دو سال موجب بروز معاملات پرحجم ۱۵۰ و ۱۶۰میلیارد تومانی در دو روز پیاپی در این نماد شد. هر‌چند بخش عمده‌ای از این معاملات احساسی و هیجانی بود و برای یک بازار تازه بهبود یافته شرایط سختی را رقم زد ولی نشان می‌دهد با کاهش نرخ بهره در بازار پول بخشی از نقدینگی در بازار سرمایه فعال شده است. با این وجود هنوز شرایط برای ارزیابی درخصوص احتمال یک دوره صعودی زود است.

در این شرایط در هفته گذشته به‌رغم افت شاخص در روز پایانی، برای دومین هفته پیاپی بازدهی ۵/ ۱ درصدی ثبت شد. روز چهارشنبه به دلیل تاثیر منفی کشش نقدینگی به سمت نماد بانک پاسارگاد و فروش سهام از سوی معامله‌گران برای تامین نقدینگیخرید در این نماد، شاخص کل بورس با کاهش ۹۴۱واحدی معادل ۶/ ۰ درصد مواجه شد و به رقم ۱۶۰هزار و ۸۹۸ واحد رسید. روز چهارشنبه نیز شاخص کل هم‌وزن کاهش ۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد.روز چهارشنبه مهم‌ترین‌ خبر به استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت باز‌می‌گشت که نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت گروه دارویی و همچنین شرایط بودجه سال آینده دولت به همراه آورده است. در خبرهای پیرامونی، نمایندگان مجلس افزایش سرمایه بنگاه‌های اقتصادی ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های آنها از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون را به مدت ۵ سال معاف از مالیات کردند. این خبر روز چهارشنبه برخی از نمادها از جمله نمادهای خودرویی را با رشد قیمت همراه کرد.

در بازار روز چهارشنبه بحث در مورد بازگشایی دیگر نمادهای بانکی در بازار مطرح بود که در این رابطه معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشایی نمادهای بانکی گفت: بانک پاسارگاد به دلیل مشکلاتی همچون تاخیر در برگزاری مجمع سالانه و نحوه انتشار صورت‌های مالی متوقف بود و اکنون مجمع آن برگزار و صورت‌های مالی آن نیز منتشر و بازگشایی شد.حسن امیری با اشاره به زمان بازگشایی سایر نماد‌های بانکی عنوان کرد: بانک مهر اقتصاد، حکمت، انصار، موسسه اعتباری کوثر و قوامین شرایط متفاوتی دارند. درخصوص این بانک‌ها بحث ادغام در یک بانک واحد مطرح است، بنابر‌این تا تعیین تکلیف این ادغام، نماد آنها متوقف می‌ماند.

وی افزود: سازمان بورس در بحث ادغام بانک‌ها طی جلسات خود با بانک مرکزی حافظ حقوق و منافع سرمایه‌گذاران است. پیشنهادهایی نیز از سوی سازمان بورس مطرح شده اما اکنون اعلام زمان بازگشایی آنها امکان پذیر نیست. البته راهکاری برای خروج داوطلبانه سهامداران از این نماد‌ها پیش‌بینی کردیم و در حال تصویب آن هستیم و حتما در این رابطه اطلاع رسانی می‌کنیم. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با بیان اینکه احتمالا فرآیند خروج داوطلبانه تا پایان سال عملیاتی می‌شود افزود: سازمان بورس همواره پیگیر منافع سهامداران است. در گروه شرکت‌های هلدینگی، گروه توسعه ملی از ابطال مزایده فروش ۳۴۰ میلیارد تومانی برج ۱۹ طبقه واقع در خیابان بخارست خبر داد که دارای مساحت ۱۸۲۰‌متری و تراکم ساختمانی ۲۶ هزار متری بود. در گروه شیمیایی صنایع شیمیایی ایران از برنامه پذیرش شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران در فرابورس و عرضه ۱۰ درصد سهام در ماه‌های آینده خبر داد و اعلام کرد این زیرمجموعه که سال ۸۱ از شرکت پاکسان و شیمیایی فارس خریداری شده در سال مالی منتهی به آذر سال جاری بیش از ۷/ ۲۱ میلیارد تومان سود داشته است.

در گروه شیمیایی با صدور مجوز افزایش سرمایه شرکت دوده صنعتی پارس از شرکت‌های زیرمجموعه گروه تاپیکو توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، این شرکت به زودی از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج می‌شود.سازمان بورس با افزایش سرمایه بیش از ۲۹۵ درصدی شرکت دوده صنعتی پارس از مبلغ ۱۲ میلیارد تومان به بیش از ۵/ ۴۷ میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها موافقت کرد.بر این اساس، شرکت دوده صنعتی پارس حداکثر ۶۰ روز از تاریخ صدور مجوز می‌تواند نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه اقدام کند که پس از تصویب آن، شرکت از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت ناظر بر شرایط ورشکستگی شرکت‌ها خارج می‌شود.

این افزایش سرمایه با اتکا بر مفاد قانون بودجه سال جاری مبنی بر امکان بهره‌مندی از مزایای معافیت مالیاتی شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت با استفاده از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت پذیرفته است. در گروه دارویی مجوز افزایش سرمایه ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری دارویی تامین صادر شد. به این ترتیب «تیپیکو» در مرحله اول می‌تواند ۵/ ۷۲ میلیارد تومان از محل سود انباشته به سرمایه اسمی ۲۹۰ میلیارد تومانی اضافه کند و به شرکتی ۵/ ۳۶۲ میلیارد تومانی تبدیل شود. در مرحله دوم که با تفویض اختیار دو ساله مجمع فوق‌العاده به هیات مدیره امکان پذیر است، سرمایه این زیرمجموعه وابسته به شستا از ۵/ ۳۶۲ به ۴۳۵ میلیارد تومان خواهد رسید.

در گروه برقی سازمان خصوصی‌سازی که مرداد ۴ سال قبل بلوک ۳۸/ ۲۸ درصدی سهام ایران ترانسفو را با کاهش قیمت پایه به مبلغ ۸۲۰۰ ریال به آداک واگذار کرده بود، بنا دارد به وکالت از این شرکت بلوک ۶/ ۱۱ درصدی «بترانس» را واگذار کند. سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت صنعت و تجارت آداک، بنا دارد بلوک مدیریتی غیر‌کنترلی ۶۱۷/ ۱۱ درصدی ایران ترانسفو (معادل ۴۳۵ میلیون و ۶۵۰ هزارو ۳۷۰ سهم از کل سهام این شرکت) را به قیمت هر سهم ۷۰۳۵ ریال در تاریخ ۹ بهمن امسال روانه میز فروش بازار اول بورس تهران کند.شرایط این واگذاری به‌طور یکجا و نقد یا اقساط ۶ ماهه با احتساب نرخ سود اقساطی ۱۳ درصد عنوان شده که معادل مانده اقساطی سهام مورد معامله تا پرداخت کامل بهای آن نزد سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان وثیقه باقی خواهد ماند و حداقل معادل ۵۰ درصد مانده بدهی از خریدار اسناد تضمینی دریافت می‌شود.

در گروه خودرویی درخواست قطعه سازان برای افزایش قیمت‌ها مطرح شده است. عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: خواسته اصلی قطعه‌سازان، افزایش متوسط ۵۰ تا ۷۰ درصدی قیمت قطعات تولیدی و پرداخت دست‌کم ۴۰ درصد مطالبات از سوی خودروسازان برای ادامه حیات این صنعت است.رضا‌ رضایی اضافه کرد: انتظار ما این است که قیمت‌های جدید خودروها برپایه فرمول ۶۰ تا ۶۵ درصد سهم افزایش قیمت مواد اولیه، ۳۰ تا ۳۵ درصد سهم هزینه‌های تولید و ۸ تا ۱۰ درصد سهم سود حداقلی محاسبه شود.

وی یادآوری کرد: در ۶ ماه نخست امسال افزایش ۸ تا ۹ درصدی قیمت برای خودروسازان اعلام شد اما تولید آنها با زیان همراه بود. از شهریورماه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه دولتی تا ۲۵۰ درصد بودیم اما امکان خرید اعتباری همچون گذشته برای قطعه سازان وجود ندارد که به هزینه‌های موجود افزوده است.به گفته این مقام صنفی، قطعه‌سازی ۲۰ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکار است و باید دست‌کم ۴۰ درصد آن (معادل ۸ هزار میلیارد تومان) پرداخت شود تا به‌روز‌رسانی خطوط، ظرفیت‌سازی و تامین کارکنان و کارگران این صنعت میسر شود.در گروه تجهیزات هپکو از پیشنهاد هیات‌‌مدیره به مجمع عمومی فوق العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. براساس این خبر سرمایه شرکت از  حدود ۲۳۴ میلیارد تومان به ۲۳۵۸ میلیارد تومان  از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش خواهد یافت.  

در این گروه همچنین کارخانجات مخابراتی ایران از اخذ قرارداد ۸۹۲ میلیارد ریالی خبرداده است. بر این اساس مناقصه خرید تجهیزات جانبی فاز ۸ توسعه شامل راک‌های Indoor و Outdoor به همراه متعلقات مربوطه از جمله منابع تغذیه و کولرهای مخابراتی در سه بخش توسط شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) برگزار شد. شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در تاریخ ۱۰ دی ۹۷ به‌عنوان برنده در دو بخش اول و سوم (۶۵ درصد حجم کل مناقصه) اعلام شد. در گروه معدنی صادرات آهن اسفنجی توسط تولیدکنندگان یا نمایندگان رسمی آنها آزاد شد. طبق ابلاغ گمرک جمهوری اسلامی ایران به کلیه گمرکات، ضوابط تکمیلی صادرات آهن اسفنجی که پیش از این ممنوع بود ابلاغ شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملاتی (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۳۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۴۶میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته در کنار رشد ۲هزار و ۴۵۵واحدی شاخص کل و رساندن بازدهی معامله‌گران به ۶۷درصد در سال جاری، حجم معاملات نیز نسبت به هفته گذشته با ۹درصد رشد به ۳هزار و ۷۰۵میلیارد تومان رسید.