نگاه سیاسی دولت‌ها به واگذاری استقلال و پرسپولیس

 نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران شب گذشته در برنامه مناظره که با موضوع "خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس" از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: بر اساس ضوابط موجود در هیئت واگذاری و قوانین خصوصی‌سازی اساسا امکان واگذاری سهام شرکت‌ها از طریق مذاکره در مرحله اول وجود ندارد و حتما باید از طریق مکانیزم مزایده، واگذاری‌های دولت انجام شود که این موضع در خصوص دو تیم استقلال و پرسپولیس نیز صادق است.

بستر واگذاری سرخابی‌ها از طریق بورس مهیا نیست

حسین سلاح‌ورزی با اشاره به این که امکان واگذاری سهام این دو باشگاه در بورس نیز وجود ندارد، افزود: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به عنوان دو شرکت در سال‌های گذشته زیانده بودند و سازوکاری که شرکت‌ها می‌توانند بر اساس آن به بورس ورود کنند، مستلزم این است که سه سال متوالی صورت‌های مالی آنها سودده باشد. بنابراین بستر ورود این دو باشگاه به بورس وجود ندارد.

وی اضافه کرد: سوال اصلی در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس این است که آیا این دو باشگاه زمینه لازم را برای واگذاری دارند یا خیر؟ و این که این واگذاری باید به چه کسانی انجام شود؟

سلاح‌ورزی تصریح کرد: بنده معتقدم که خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی در خصوص این دو باشگاه اجرا شود؛ به این معنا که نباید به‌صورت صرف واگذاری انجام شود و همراه با واگذاری مالکیت و دارایی این دو باشگاه، مدیریت آنها نیز باید واگذار شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: هنوز زمینه کافی از نظر شفافیت اطلاعاتی و صورت‌های مالی در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس وجود ندارد. ضمن این که اهلیت و شرایط خریدار هم باید در واگذاری‌ این دو باشگاه لحاظ شود. مدنظر قرار بگیرد.

انتقاد از نگاه سیاسی به واگذاری سرخابی‌ها

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال هم در این برنامه گفت: تجربه نشان می‌دهد دولت‌ها در زمان انتخابات و در انتهای دوره فعالیت خود موضوع خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را مطرح می‌کنند و اصلا هم توجهی به شمار بالای هواداران این دو باشگاه ندارند.

علی فتح‌الله‌زاده افزود: در سال‌های گذشته در مقطعی از زمان، خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را مطرح کردند که این دو باشگاه در جام باشگاه‌های آسیا در حال مسابقه بودند و همین موضوع به آنها لطمه زد.

اشکال اساسنامه‌ای سرخابی‌ها، مانعی برای واگذاری

وی اذعان داشت: نکته اساسی در خصوص این دو باشگاه این است که چگونه می‌خواهیم استقلال یا پرسپولیس را بفروشیم؛ چرا که به عنوان مثال در اساسنامه باشگاه استقلال نوشته شده که این باشگاه متعلق به مردم است و در ثبت شرکت‌ها هم این موضوع درج شده است. البته متوجه شدام که اساسنامه‌ دیگری هم وجود دارد که در آن نوشته شده سهام باشگاه استقلال متعلق به دولت است.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال افزود: این موضع غیرقانونی است و این سوال مطرح است که چگونه توانسته‌ایم سهام این باشگاه را که متعلق به مردم است به دولت بدهیم. همچنین در اساسنامه این باشگاه ما افرادی داریم که سهامدار باشگاه استقلال هستند و چگونه است که می‌خواهیم بدون اجازه این افراد سهام این باشگاه را واگذار کنیم؟

وی اظهار داشت: وقتی شرکتی را می‌خواهیم خصوصی‌سازی کنیم، باید دولت مصوبه واگذاری آن را صادر کند و بعد اقدام به واگذاری سهام آن شرکت به بخش خصوصی کنیم؛ چگونه است که نه در دولت و نه در مجلس این موضوع به تصویب نرسیده و می‌خواهیم سهام این باشگاه را واگذار کنیم؟ بنابراین واگذاری استقلال و پرسپولیس از بنیان دارای اشکال است.

فتح‌الله‌زاده گفت: مشکل استقلال و پرسپولیس پیدا کردن خریدار نیست، بلکه باید ببینیم که چگونه می‌خواهیم این دو باشگاه را واگذار کنیم؟

چه چیزی در این 4 سال تغییر کرده؟!

محمدصادق درودگر هم در این برنامه گفت: مطابق اصل 44 قانون اساسی سهام شرکت‌های دولتی در سه گروه دسته‌بندی شده‌اند که بر این اساس 100 درصد سهام شرکت‌های گروه یک باید واگذار شود و دستکم 80 درصد سهام شرکتهای گروه دو نیز باید خصوصی ‌شوند. ضمن این که به دلایلی مانند مسایل فرهنگی، امنیتی، انحصار و ... شرکت‌های گروه سه واگذار نخواهند شد.

مدیر بازاریابی سازمان لیگ افزود: بر این اساس سوال اینجا است که از مرداد سال 94 تا کنون که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به گروه سه واگذاری‌ها منتقل شده‌اند چه اتفاقی افتاده است که حالا این دو باشگاه از گروه سه واگذاری‌ها خارج شده‌اند و صحبت از واگذاری آنها می‌کنیم؟ آیا وضعیت اقتصادی کشور بهتر شده؟ آیا درآمدهای باشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است؟ آیا موضوعاتی مانند حق پخش و کپی رایت حل شده است؟

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ ادامه داد: این دو باشگاه در سال 90 به ثبت رسیده‌اند. جالب این که برای دریافت پروانه ای اف سی، هیئت مدیره دیگری از سوی برای این دو باشگاه معرفی شده است. ضمن این که دو سه اساسنامه دیگر هم این دو باشگاه دارند. سوال این است که کدام باشگاه را دولت قصد دارد بفروشد؟

واگذاری سرخابی‌ها اتفاق نمی‌افتد

وی افزود: خصوصی‌سازی به این معنا است که دولت و مجلس به این نقطه نظر مشترک رسید‌اند که می‌خواهند باشگاه‌ها را خصوصی‌کنند، نه فقط این دو باشگاه را. بنابراین خصوصی‌سازی باشگاه‌ها به معنای نظام‌مندی جدید بر اساس یک هدف بزرگ و یک نقشه راه پیش‌بینی شده و کارشناسی است.

درودگر گفت: وقتی این پیش‌زمینه‌ها را نداریم صحبت از خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس بی‌معنا است و همانگونه که از سال‌های گذشته صحبت واگذاری‌شان به میان آمد و اتفاق نیفتاد، این بار هم واگذاری سرخابی‌ها رخ نخواهد داد.

الزامات خصوصی‌سازی باشگاه‌ها

قائم مقام اتحادیه باشگاه‌های کشور هم در ادامه این برنامه اذعان داشت: در خصوص واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باید به این نکته توجه شود که آیا مفهوم خصوصی‌سازی را درک کرده‌ایم بیا نه؟

مهدی محمد نبی گفت: اسناد بالادستی واگذاری این دو باشگاه را الزامی کرده و در سال 84 همزمان با اجرای سیاست کلی اصل 44 قانون اساسی بر این موضوع تاکید شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت پیشکسوتان کهن پرسپولیس افزود: علاوه بر این در بخش بین‌المللی نیز فدراسیون فوتبال آسیا و فیفا الزاماتی دارند که بر اساس آن باید خصوصی‌سازی در ورزش کشور اتفاق بیفتد.

وی گفت: البته سال‌ها است که اسناد بالا دستی در این خصوص ابلاغ شده که یکی از موضوعاتی که موجب عدم تحقق واگذاری باشگاه‌ها به بخش خصوصی شده، نبود جلسات کارشناسی است.

عضو هیئت مدیره شرکت پیشکسوتان کهن پرسپولیس افزود: وقتی اسناد بالادستی در خصوص واگذاری باشگاه‌های ورزشی الزام‌آور است، این فرآیند نیاز به عبور از موانع دارد تا بتوانیم در این زمینه موفق باشیم.