دوسال زمان برای نهایی شدن اجرای حذف ۴ صفر نیاز است

 عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به انتقادات حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: حذف ۴ صفر از پول ملی باعث تسهیل امور در مبادلات، کاهش هزینه چاپ اسکناس و متناسب‌تر شدن ارتباط پول ملی با ارز‌های بین‌المللی خواهد شد.

وی افزود: نرخ مبادله با سایر ارز‌ها بسیار بالاست و رابطه پول ملی ما با ارز‌های خارجی نیاز به اصلاح دارد و باید گفت که این یک پیشنهاد است و دولت باید بررسی کرده و مجلس تبدیل به قانون کند که باید اجازه دهیم در آرامش بررسی شود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی این اقدام را حذف ۴ صفر را بی تاثیر در تورم و رشد اقتصادی می‌دانند و ما هم قبول داریم و چنین ادعایی نکرده‌ایم، این اقدام کاری ظاهری و اسمی است.

همتی گفت:در زمینه اجرای این مصوبه دولت هر تصمیمی اتخاذ کند بانک مرکزی آن را پیگیری خواهد کرد.

وی در خصوص اعلام دوسال زمان برای اجرایی شدن این اقدام گفت: بحث دوسال زمان برای اجرایی شدن این اقدام به این معنا نیست که دوسال باید برای شروع این کار صبر کرد و به این معناست که بعد از تصویب این مصوبه اجرای آن از لحاظ قانونی و فنی به یک سری مقررات، اصلاحات در حسابرسی‌ها و اصلاحات در گمرک نیاز دارد که به دوسال زمان برای نهایی شدن نیاز است.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مسائل مهم مطرح شده در شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: یک مصوبه ایجاد بازار متشکل ارزی بود که معاملات ارزی به صورت شفاف اتفاق می‌افتد و مصوبه دیگر درباره سپرده‌های ریالی مبتنی بر ارز بود تا مردم به کمک آن ریسک دارایی‌هایشان را به حداقل برسانند.

وی افزود: برای عملیات بازار باز طرح مهمی در حال آماده سازی است و در بودجه سال آینده برای تعدیه بدهی دولت به بانک‌ها اوراقی پیش شده که می‌تواند مبنایی برای عملیات در بازار باز شود.

همتی در ادامه اظهار کرد: اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار دارد و روز گذشته در جلسه شورای پول بند‌هایی از آن به تصویب رسید و این را باید مد نظر داشت که بانک مرکزی اقدامات بسیار مهمی در دست اجرا دارد که حذف ۴ صفر تنها یکی از اقدامات آن محسوب می‌شود.