آیا حذف صفرها باعث کنترل تورم می‌شود؟

گروه اقتصادی- حذف صفر از پول ملی، پروژه امروز و دیروز نیست. سال‌های ۷۲ و ۷۳ بود که زمزمه‌های اجرای آن شنیده شد و البته در دولت دهم، اجرای آن وارد فاز جدیدی شد. همان زمان‌ها بود که محمود بهمنی، رئیس کل وقت بانک مرکزی به دستور رئیس‌جمهور مامور شد تا مطالعات برای انجام این کار را آغاز کند؛ موضوعی که البته در آن دولت هم هیچگاه به مرحله عملیاتی شدن نرسید. در آن روزها بانک مرکزی، چند گام مطالعاتی به جلو برداشت و در نهایت، در پایان دولت دهم و همزمان با اجرای قانونهدفمندی یارانه‌ها، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که فعلا این موضوع در دستور کار دولت قرار ندارد و دولت، در آن شرایط اجرای آن را لازم ندانست.

به گزارش افکارنیوز؛ مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس، با اشاره به طرح موضوع حذف چهار صفر از پول ملی در هیات دولت و بانک مرکزی، گفت: حذف صفر از پول رایج در بسیار از کشورهای دنیا اتفاق افتاده و در کشور ما نیز عملا دیگر محاسبات ریالی نداریم.

 

وی با تاکید براینکه حذف چهار صفر صرفه جویی در اسکناس است، گفت: حذف چهار صفر از مبادلات و محاسبات، کارها را تسهیل می کند، در حال حاضر مردم عامه در جامعه دیگر کاری با ریال ندارند و عملا چهار صفر از روزمره مردم حذف شده و دولت باید با تغییر اسکناس ها موضوع را قطعی کند.

 

در این رابطه یحیی آل اسحاق - از اعضای اتاق بازرگانی تهران -  معتقد است در صورتیکه بانک مرکزی بتواند تمام جوانب مورد نیاز در اجرای طرح حذف صفر از پول ملی را لحاظ کند، می‌توان انتظار داشت که این طرح نتایجی مثبت از خود بر جای بگذارد.

به گفته وی از سال ۱۳۰۸ که رسما جابه جایی نرخ از تومان به ریال صورت گرفت تاکنون ریال نتوانسته لااقل در معاملات مردم نقش محوی ایفا کند و همچنان بخش قابل توجهی از معاملات اقتصادی به تومان صورت می‌گیرد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در کنار آن بحث کاهش تعداد صفرهای پول ملی می‌تواند از نظر جنبه روانی نیز تاثیراتی داشته باشد. برای مثلا وقتی یک دلار از ۱۰ هزار تومان به ۱۰ تومان کاهش ارزش پیدا کند جدای از واقعیت‌های اقتصادی در عرصه بین‌المللی و جنبه روانی می‌تواند اثرگذار باشد.

اما مجیدرضا حریری - نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین - به بررسی ابعادی از طرح جدید بانک مرکزی پرداخت و اظهار کرد: از حدود ۱۰ سال قبل بحث کاهش صفر از پول ملی مطرح بوده و چند بانک مرکزی در دولت‌های مختلف در رابطه با آن اظهارنظرهایی داشتند. این در حالی است که اقتصاد ما در طول این ۱۰ سال با اتفاق‌ها و تغییراتی جدی روبرو بوده است.

وی ادامه داد:‌ در طول این مدت ارزش پول ملی ما حدودا به یک دهم کاهش یافته، اقتصاد ما دو بار نرخ تورم بالای ۴۰ درصد و نرخرشد منفی ۵ درصد را تجربه کرده است. حالا سوال ما این است که اگر همچنان بحث اجرای همان طرح ۱۰ سال قبل مطرح شده آیا تمامی جوانب و تغییرات به وجود آمده در این مدت رصد شده است یا خیر؟

حیدر مستخدمین حسینی، قائم مقام اسبق بانک مرکزی، در مصاحبه با رادیو در خصوص حذف چهار صفر ازپول ملی، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی بزرگتری وجود دارد که باحذف صفر از پول ملی نمی توان آن را حل کرد و در شرایط کنونی مسئولان بانک مرکزی باید از این فرعیات گذر کرده و به مسائل اصلی اقتصاد بپردازند.

وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم دو عامل کلیدی بدهی های بالای دولت ها و همچنین افزایش نرخ تورم موجب شد که حذف صفر از واحد پولی مورد توجه قرار بگیرد و تاکنون نیز 50 کشور اقدام به این امر کرده اند که در برخی از کشورها نیز حذف 6 صفر از پول ملی صورت گرفته است.