امیدواری اقتصاد جهان به مذاکره یانکی‌ها و اژدهای زرد

 شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز چهار شنبه 18 دی ماه 97 با افزایش 862 واحدی به رقم 164 هزار و 829 واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 179 واحدی عدد 28 هزار و 434  واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 971 واحدی به رقم  179 هزار و 564 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 845 واحدی به رقم 121 هزار و 851 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 704 واحدی عدد 326 هزار و 331 واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 21 واحدی بر روی رقم یک هزار و 944 واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادر ملو با 122 واحد و پالایش نفت اصفهان با 109 واحد و فولاد مبارکه با 96 افزایش بیشترین تأثیر مثبت را  بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین با 126واحد، بانک ملت با 27 واحد و سرمایه گذاری غدیر با 20 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 443 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 838 میلیون  سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 146 هزار و 813 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی دکتر عبیدی، پتروشیمی فجر، پتروشیمی مبین، بیمه آرمان، ذوب‌آهن اصفهان، صنایع ماشین‌های اداری ایران، بانک سرمایه، سیمان خوزستان از سوی ناظر بازار بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های عطرین نخ قم، موتوژن، نوش مازندران، ماشین‌سازی اراک، لامیران و آسان‌پرداخت پرشین متوقف شدند. 

امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های پشم شیشه ایران، کارخانجات تولیدی شهید قندی، ماشین‌سازی نیرومحرکه، کارتن ایران به دلیل نوسان 20 درصدی قیمت سهام با وقفه 60 دقیقه‌ای در معاملات امروز روبه‌رو بودند.

گفتنی است امروز آگهی عرضه اولیه سهام مجتمع کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرمدره برای روز یکشنبه هفته آینده از طریق بازار دوم فرابورس منتشر شد. در بازارهای ابزارهای نوین مالی نیز طی معاملات امروز اسناد خزانه اسلامی در نماد اخزا «7141» عرضه اولیه شد.

 امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 65 میلیون سهم سرمایه‌گذاری نیرو به ارزش 7.5 میلیارد تومان کد به کد شد. همین وضعیت در پتروشیمی شیراز با کد به کد شدن 14 میلیون سهم به ارزش 8 میلیارد تومان تکرار شد همچنین بیش از 5.5 میلیون سهم پتروشیمی خراسان به ارزش بیش از 7 میلیارد تومان معاملات کد به کد از سوی سهامدار عمده خود را نظاره‌گر بودند. 

بر اساس این گزارش، امروز بازار سهام در حالی شاهد معاملات متعادل در اغلب نمادهای معاملاتی همزمان با تکاپوی اغلب معامله‌گران برای شناسایی بازدهی از طریق اصلاح پرتفوی و جابه‌جایی برخی سهم‌ها بودند که مذاکره تجاری میان چین و آمریکا حاکی از چشم‌انداز روشن برای بازارهای جهانی به ویژه کامادیتی‌ها و کالاهای پایه را در پی داشته است. این در حالی است که قیمت جهانی نفت خام نیز امروز با نوسان مثبت روبه‌رو شد و تا مرز 60 دلار برای هر بشکه پیش رفت.

بر همین اساس، امروز خریداران سهام ترجیح دادند تا در گروه فلزات اساسی معدنی‌ها و پالایشگاهی‌ها در کنار تک‌سهم‌های پتروشیمی خریدار سهام باشند.