قاچاق؛ پتکی بر سر صنعت پوشاک

 رامین نورقلی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قاچاق ضربه مهلکی بر پیکره صنایع نساجی و پوشاک وارد می‌کند، گفت: در واقع قاچاق معضلی است که نه تنها تولیدکننده بلکه زندگی تمام افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است چراکه همه افراد جامعه فارغ از جنس، سن، شغل و... در حال استفاده از پوشاک هستند.

اگرچه جلوگیری از قاچاق پوشاک یکی از اصلی ترین اقدامات برای حمات از تولید داخل است اما بازار مصرف نیز به مدیریت نیاز دارد

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه جلوگیری از قاچاق پوشاک یکی از اصلی ترین اقدامات برای حمات از تولید داخل است اما بازار مصرف نیز به مدیریت نیاز دارد تا در صورت واردات این کالا زمینه فروش آن وجود نداشته باشد.

وی بیان کرد: اگرچه برندینگ یکی از الزامات رونق صنعت پوشاک است اما ایران تاکنون توانایی عرضه اندام در سطح داخلی یا بین المللی در این زمینه را نداشته است.

انعقاد تفاهم نامه با ترکیه برای واردات پوشاک باعث کاهش قاچاق شد

وی افزود: انعقاد تفاهم نامه‌ با ترکیه و تعرفه گذاری برای واردات پوشاک، یکی از اصلی ترین کانال‌های قاچاق را بست. با ادامه این اقدامات می توان زمینه تولیدات داخلی در حوزه نساجی و پوشاک را بهبود بخشید.

وی اظهار کرد: در ماه‌های اخیر به دلیل کاهش ارزش پول ملی قاچاق پوشاک صرفه اقتصادی خود را از دست داد از سوی دیگر مشتری کالاهای وارداتی نیز کاهش چشم گیری پیدا کرد. این اتفاق را باید فرصتی برای تولید پوشاک در داخل و تامین نیاز مصرف کننده دانست.

اشتغالزایی بالا در پی رونق صنعت پوشاک

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه رونق صنعت پوشاک به حمایت نیاز دارد، خاطرنشان کرد: توسعه و رونق این صنعت اشتغالزایی بسیاری برای کشور ایجاد می‌کند از سوی دیگر با خرید کالای داخلی از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تامین نیاز بازار برای شب عید می‌تواند یکی از اصلی ترین ضرورت‌ها در حوزه پوشاک باشد، ادامه داد: دخالت دولت در تنظیم بازار نه تنها باعث تعادل در عرضه و تقاضا نمی‌شود بلکه در درازمدت تاثیرات سوئی نیز خواهد داشت؛ دولت باید با حمایت از تولیدکننده داخلی و اقداماتی مانند تعرفه‌گذاری برای واردات پوشاک به صورت غیرمستقیم از رونق این صنعت حمایت کند.

جلوگیری از واردات چمدانی پوشاک؛ رونق تولید داخلی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از واردات چمدانی پوشاک جلوگیری شود، تاکید کرد: نه تنها تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند بلکه صادرات پوشاک با توجه به کیفیت آنها امر بعیدی نیست؛ پوشاک تولید داخل توان رقابت با برندهای برتر دنیا را دارد./