ماجرای هر ایرانی روزی 1 لیتر بنزین/ سهمیه بندی بنزین و باید ها و نبایدها

گروه اقتصادی- قاچاق سوخت در کشور باعث احیای دوباره کارت های سوخت شد و به تبع آن این بحث سهمیه بندی بنزین شکل گرفت، اگر چه هنوز خبری از الزام استفاده از کارتهای سوخت نیست و سهمیه بندی نیز فعلا در حد طرح و نظر است اما به نظر می رسد در سال آینده مسئولان بنزین را سهمیه بندی کنند.

به گزارش افکارنیوز، یکی از طرح هایی که درباره سهمیه بندی بنزین مطرح شد، طرح روزانه یک لیتر بنزین برای هر ایرانی بود که نسبت به دیگر طرح ها واکنش های مختلفی را در پی داشت.

کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس درباره این طرح معتقد است که توزیع روزانه یک لیتر به هر ایرانی، نه‌تنها هیچ دردی از جامعه دوا نمی‌کند، بلکه انگیزه را از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی می‌گیرد

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی طرحی مانند طرح سهمیه‌‌‌بندی بنزین نه‌تنها به نفع مردم بویژه دهک‌های پایین جامعه نیست، بلکه اینگونه اقدامات و سیاست‌ها، بر افزایش فقر در کشور و تشدید فاصله طبقاتی اثرگذار خواهد بود.

این نمیانده مجلس تصریح کرد: متأسفانه در ادوار گذشته، سیاست دولت‌ها همواره توزیع پول و اعتبار میان مردم بوده و قطعا این رویکرد اقدامی اشتباه و ضد اقتصاد جامعه است، زیرا با این استراتژی و اقداماتی مانند توزیع روزانه بنزین، به جای توزیع ثروت در میان مردم، فقر گسترش می‌یابد.

همچنین امیر آبادی از اعضای هیات رئیسه مجلس نیز درباره اخرین آمار مصرف بنزین در کشور می گوید: به صورت روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین د‌ر کشور تولید می‌شو‌د که مصرف روزانه ما حدود ۹۰ لیتر بوده و ۱۰ میلیون لیتر هم باقی می‌ماند.

طبق پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی د‌ر سال ۱۴۰۸ مصرف بنزین کشور به ۲۵۰ میلیون لیتر می‌رسد که معنای آن این است که باید ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم؛ یعنی درآمدهای نفت خام صادراتی باید به منظور واردات بنزین اختصاص یابد.

د‌ر بحث مصرف بنزین د‌ر حال حاضر یکی از مشکلاتمان موضوع خودروهاست در حالی که بهترین خودروهای دنیا حدود ۸ لیتر بنزین د‌ر ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارند که البته اکثر آن‌ها زیر ۶ میلیون لیتر است این د‌ر حالی است که باید د‌ر سال ۱۴۰۸ طبق مصوبه مجلس مصرف بنزین میانگین خودروها د‌ر کشورمان به زیر ۶ میلیون لیتر د‌ر ۱۰۰ کیلومتر برسد که هم اکنون ۱۲ لیتر است.

کرم پور از دیگر نمایندگان مجلس نیز معتقد است هر تصمیمی در خصوص حامل‌های انرژی باید با کار کارشناسی دقیقی اتخاذ شود.

وی افزود: طرحی که اخیرا مطرح شده و بر اساس آن به هر ایرانی روزی یک لیتر بنزین اختصاص می یابد هنوز در کمیسیون انرژی طرح نشده است و کار کارشناسی در کمیسیون انرژی بر آن انجام نشده است. اما بنده با دیدن کلیات این طرح با این طرح مخالف هستم. برای مخالفت خود نیز دلایلی دارم اما هنوز جزئیات این طرح را ندیدم.

اینگونه سهمیه بندی زیبنده ملت ایران نیست از سوی دیگر در هیچ کجای دنیا اینگونه سهمیه بندی انجام نمی‌شود. بنزین خوراک خودرو است و ما طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید وظیفه خود را به موقع و کامل انجام دهیم.

در سهمیه بندی بنزین باید به این نکته توجه کرد که گران شدن و سهمیه بندی باعث شوک اقتصادی به جامعه می شود، مسئولان باید مراقب باشند این شوک باعث گرانی اقلام معیشتی نشودف اگر قرار است سهمیه بندی شکل گیرد افزایش قیمت باید به صورت پلکانی باشد تا مردم ضرر کمتری را متحمل شوند، نکته دوم اینکه حمل و نقل عمومی می تواند جایگزین مناسبی برای استفاده از خودروی شخصی باشد به شرط آنکه مسئولان توجه ویزه به حمل و نقل عمومی داشته باشند.

خودروهای هیبریدی نیز می تواند جایگزین خوبی برای خودروهای بنزین سوز باشد تا هم مشکل آلایندگی هوا حل شود و هم مصرف سوخت در کشور کاهش یابد.