کشف ۱۸۰ هزار راس دام زنده قاچاق توسط تعزیرات

 علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: براساس توافقات جدیدی که با سازمان دامپزشکی کشور برزیل صورت گرفته است قرار است که دام زنده نیز از این کشور واردات شود، همچنین با کشورهای اروپایی مانند رومانی توافق صورت گرفته تا از این کشورها نیز واردات صورت گیرد،  با کشور ترکیه به عنوان مسیر واردات دام زنده توافق به امضا رسیده است تا نظارتهای بهداشتی در این کشور صورت گیرد.

وی افزود: در ماه های جاری میزان تامین ارز و واردات گوشت قرمز افزایش یافته است به طوری که میزان ثبت سفارش از 120 هزار تن به 260 هزار تن  رسیده است که در کنار آن واردات دام زنده از کشورهای اروپایی و استرالیا و برزیل نیز انجام می شود.

وی یادآور شد که واردات دام زنده که در سال پیش ممنوع بود، در سال جاری آزاد شده است همچنین میزان واردات گوشت قرمز همانطور که گفته شد بدون محدودیت در جریان است، در بخش تولید نیز ما تغییری در مقایسه با سال قبل نداشته ایم؛ بنابراین مواردی که در خصوص قیمت در بازار مشاهده می شود مربوط به تنظیم بازار است که از حوزه دامپزشکی خارج است.

گوشت قصابی که گفته شد بود سگ است بز و گوسفند بود

رفیعی پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به خبر عرضه گوشت سگ در یکی از قصابی های مشهد که در فضای مجازی مطرح شده بود، گفت: همانطور که اعلام شد این موضوع به کل تکذیب می‌شود و دادستانی خراسان رضوی نیز با افرادی که این شایعات را در فضای مجازی مطرح کرده‌اند برخورد می کنند.

وی افزود: بر اساس بازرسی که ما از این واحد یاد شده داشتیم قصابی تنها اقدام به عرضه گوشت گوسفندی و گوشت بز می کرد و مشکلی برای فعالیت آن وجود نداشت.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت:  با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده است و تنها در کانون های محدودی از کشور شاهد این بیماری هستیم،

رفیعی پور همچنین در واکنش به قاچاق دام زنده از کشور گفت: عوامل زیادی در حوزه قاچاق دام زنده مانند نیروی انتظامی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دامپزشکی کرده‌اند یک ماهی نیز هست که دستورالعمل جدیدی برای جابه‌جایی و کنترل دام زنده صادر شده است.

کشف 180 هزار راس دام زنده قاچاق توسط تعزیرات

وی افزود بر اساس اعلام سازمان تعزیرات حکومتی 180 هزار راس دام زنده کشف و ثبت و ضبط شده است که برخی افراد قصد خروج غیرقانونی آنها را از کشور داشتندکه البته باید توجه داشت در مقابل تولید کشور رقم ناچیز به حساب می‌آیند.

وی در واکنش به اینکه چرا شما دستورالعمل جدید خود را دیر صادر کرده و نیرو انتظامی می‌گوید که دامپزشکی با اعلام دیرهنگام خوب امکان ارائه خدمت را از آنها گرفت، گفت: ما دستورالعملی داشتیم مبنی بر اینکه هرگونه جابجایی دام نیازمند مجوز سازمان دامپزشکی کشور است، بنابراین ما از گذشته دستورالعملی برای مقابله با قاچاق دام داشته‌ایم.

 وی در پایان صحبت های خود گفت: 29 طرح در حوزه دامپزشکی در آستانه پیروزی انقلاب به بهره‌برداری می‌رسد که این طرح‌ها از مزرعه تا سفره را در بر می‌گیرد و شامل بخش های مختلفی مانند تولید، بسته بندی و داروخانه های دامپزشکی است.