آل اسحاق: از واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم

یحیی آل اسحاق گفت: انقلاب اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته تلاش کرده تا نارسایی‌های خودش را جبران کند. البته طی این سال‌ها در برخی حوزه‌ها از جمله امنیتی و سیاسی کاملا موفق بوده اما در حوزه اقتصادی موفقیت‌ لازم را کسب نکرده است که البته این عدم موفقیت بدان معنا نیست که در مقایسه با گذشته موفقیتی نداشته‌ایم. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در حوزه دانشگاهی تعداد فارغ‌التحصیلان ما در رشته‌های مختلف پزشکی، مهندسی و امثال آن اصلا با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست؛ قبل از انقلاب برای مداوا مجبور بودیم پزشک از بنگلادش بیاوریم در حالی که اکنون بیش از حد نیاز فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی وجود دارد. 

وی افزود: بعد از انقلاب در حوزه‌های مختلف زیربنایی صنعتی، پزشکی، سدسازی و ساخت نیروگاه‌ها و برق به دستاوردهای خوبی دست یافته‌ایم که قابل قیاس با گذشته نیست. 

آل اسحاق در ادامه با اشاره به وضعیت تجارت و بازرگانی و مقایسه این مقوله با سال‌های قبل از انقلاب اظهار داشت: اگر چه باید سهم ایران از تجارت جهانی یک درصد باشد و اکنون به این رقم دست نیافته‌ایم اما قیاس وضعیت تجارت فعلی با گذشته نشان می‌دهد که در گذشته نظام تجاری ما یک نظام تجاری یک‌طرفه بود، یعنی نفت می‌فروختیم و با پول حاصل از آن انواع و اقسام کالاهای مصرفی و خوراکی از سیم خاردار گرفته تا گندم، برنج، پارچه و پوشاک را وارد می‌کردیم. 

وی با بیان اینکه حتی پنیر مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد بیان داشت : اما اکنون به جهتی در حال حرکت هستیم تا نفت را در حوزه مصرف خارج کنیم و حتی برنامه‌ریزی می‌شود تا بودجه کشور به مرور از وابستگی به نفت خارج شود. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در گذشته اولین طرف‌های تجاری ما کشورهای اروپایی و آمریکایی بودند، گفت: اکنون اولین طرف تجاری ما عراق است که در 9 ماه گذشته حدود 7 میلیارد دلار کالا به این کشور صادر شده و برآوردها نشان می‌دهد تا پایان سال این رقم به انضمام صادرات خدمات فنی و مهندسی به 12 میلیارد دلار برسد. 

وی افزود: ارتباط تجاری و اقتصادی ایران با 15 کشور منطقه نقش بسزایی در ارتباط ایران با این کشورها در حوزه‌های سیاسی و امنیتی دارد. 

آل اسحاق اظهار داشت: علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران برای ما ایجاد کرده‌اند گردش مالی مبادلات تجاری (صادرات و واردات) ما بین 70 تا 120 میلیارد دلار است و این رقم نشان می‌دهد که اقدامات خوبی در زمینه تجارت صورت گرفته است. 

وزیر اسبق بازرگانی اظهار داشت: در مجموع مقایسه وضعیت تجاری کشورمان با پیش از انقلاب نشان می‌دهد در این حوزه نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته ایم اما در مقایسه با کشورهای رقیب از جمله ترکیه، مالزی، کره و امثال آنها آهنگ رشدمان در این بخش کندتر از آنها بوده است. البته این را هم نباید فراموش کرد که شرایط ما با آنها متفاوت بوده و طی 40 سال گذشته ما هم شرایط جنگ و هم شرایط تحریم را تجربه کرده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه در 40 سال گذشته در حوزه اقتصادی بهینه عمل نکرده‌ایم، گفت: برای بهینه‌سازی این بخش باید نظام مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دست به دست هم دهد تا ناکارآمدی‌ها را جبران کنیم.