بیکاری بی‌سابقه در هند

 پس از آن که مرکز آمار هند به دلیل استعفای مدیرعامل و یکی از اعضای هیأت مدیره این مرکز، از انتشار نرخ بیکاری ماه دسامبر خودداری کرد، دفتر نمونه‌گیری هند با انتشار نتایج بررسی‌های خود در بازه زمانی ژوئیه ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۱۸ اعلام کرد که نرخ بیکاری هند به ۶.۱ درصد افزایش یافته است که بالاترین سطح از سال ۱۹۷۲ محسوب می‌شود.

با این حال آمیتا کانت، مدیرعامل اندیشکده دولتی "نیتی" در دهلی در واکنش به انتشار این خبر گفت: این گزارش فقط یک نمونه اولیه است و باید منتظر گزارش نهایی در ماه مارس بود. نمی‌شود رشد اقتصادی در سال ۷.۲ درصد باشد و ادعا کنید که شغلی در اقتصاد درست نشده است. مشکل آنجاست که شغل باکیفیت کمتر ایجاد شده است، چراکه در اقتصاد هند بخش غیررسمی بسیار بزرگ است.

وی افزود: اقتصاد هند سالانه برای هفت میلیون نفر شغل ایجاد می‌کند.

رائول گاندی، رئیس مجلس و رهبر مخالفان دولت این گزارش را نشان دهنده یک فاجعه در اقتصاد هند دانسته است.

طبق گزارش جدید، ۱۸.۷ درصد از مردان ۱۵ تا ۲۹ ساله هندی و ۲۷.۲ درصد از زنان هندی در این بازه سنی بیکار هستند.

هیمانشو، استاد اقتصاد دانشگاه جواهر لعل نهرو گفت: بحران کار در همه جا قابل مشاهده است. هزاران نفر در بمبئی با مدرک دکترا پیشخدمت هستند، هزاران نفر در گجرات با مدارک دانشگاهی بالا به دنبال کارهای عمومی هستند و ۱۰ میلیون نفر متقاضی کار در راه‌آهن هستند.

یاشوان سین‌ها، وزیر اسبق دارایی هند نیز گفت: این یک مساله خیلی خیلی جدی است. برای همین است که دولت دلش نمی‌خواهد آمارهای بیکاری عمومی شود.