آقای روحانی ملاک جیب مردم است نه ارقام دولتی/ رابطه تورم و گرانی

گروه اقتصادی- سوالی که در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد این است که چرا با کاهش تورم هنوز قیمت بسیاری از اقلام اولیه به خصوص معیشتی مردم گران می شود.

به گزارش افکارنیوز، در طول دوران فعالیت دولت های مختلف آمار های گوناگونی به مردم داده می شود، در دولت یازدهم که با ادعای تدبیر و امید سکان اداره کشور را روحانی و یارانش در دست گرفتند بارها بر اساس امار تورم کاهش یافته است تا جایی که مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری در دیدار شهریورماه با هیات دولت، در این زمینه فرمودند: «آمارهای ارائه‌شده در بخش اقتصاد براساس مبانی علمی مطرح می‌شود، اما این آمارها به‌طور کامل و در همه جا نشان‌دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست؛ بنابراین در این میان مشکلی وجود دارد که باید آن را شناخت و حل کرد. براساس این آمارها، تورم از چند 10 درصد به زیر 10 درصد رسیده، اما آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس بالا رفته است؟ 

سوالی که معظم رهبری از دولتی ها می پرسد نکته بسیار دقیق و تحلیلی واقعی را بیان می کند، در واقع اگر آمارها را صحیح و دقیق بدانیم اما تورم کاهش پیدا کرده اما این موضوع به این معنی نیست که اجناس مصرفی و معیشتی مردم ارزان شده باشد.

اینکه گفته می شود تورم کاهش یافته در واقع سرعت گرانی کم شده نه اینکه جنسی ارزان شود، مثلا اگر فردی گوشت را کیلویی ۳۰ هزار تومان خریداری می کرد حالا با تورم ۱۰ درصدی به نرخ ۳۳ هزار تومان رسیده است.

همچنین از سوی دیگر اگر گفته می شود مثلا نرخ بیکاری ۱۰ درصد است این آمار کدام نوع بیکاری را نشان می دهد؟ بیکاری از چه جمعیتی، بیکاری تنها مردان یا بیکاری همه اقشار جامعه؟ است اگر کسی روزی ۲ ساعت فعالیت می کنند از فهرست بیکاران حذف می شود و یا اگر شخصی شغلی پاره وقت دارد شاغل محسوب می شود؟ 

بر اساس اماری که اخیرا آقای جهانگیری داده اند نزدیک به یک و نیم میلیون شغل ایجاد شده است اما است واقعا این آمار صحیح‌ است؟

این موضوعات در واقع در محاسبه واقعی آمارها لحاظ نمی شود و به نظر می رسد آمارها رابطه چندان صحیحی با وضعیت واقعی مردم ندارند.

در واقع می توان گفت آمارها تنها می توانند وضعیت کلی اقتصادی را نشان دهند و به هیچ عنوان نشان دهنده وضعیت فعلی مردم نیست، باز هم این نکته را یادآور می شویم که آقای روحانی ملاک جیب مردم است نه آمارها.