پای‌بندی سایپا به تعهداتش

با شعاری جدیدی مدیریت گروه خودروسازی سایپا را بر عهده گرفت، شعاری که تب داغ اعتراضات مصرف‌کنندگان را گرفت. اولین اظهاراتش بسیار دلگرم کننده بود: «اولویت اول ما در سایپا مشتری مداری است که در این زمینه مشکل داشتیم و باید با همت و تلاش در جهت رفع مشکل تاخیر در تحویل که باعث ایجاد نارضایتی شده است تلاش کنیم و رضایت همه مشتریان را به دست آوریم.» سید جواد سلیمانی به عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در همین چند روزی که از دوران مدیریتی‌اش می‌گذرد نشان داد که آمده تا رضایت مشتریان‌اش را فراهم نماید, آمده تا شرکت را پای‌بند تعهداتش نماید, مگر راهی بهتر از این برای بقای شرکت می‌شناسیم؟

«ادواردز دمینگ» در این رابطه معتقد است: «سود در تجارت، مستلزم مراجعه دوباره مشتری است، مشتریانی که به داشتن کالا یا خدمات شما مباهات کرده و دوستانشان را هم به مصرف کالا یا خدمات شما تشویق می‌کند» رضایت مشتری عمدتاً از سه طریق به افزایش درآمد و سود منجر می‌شود:

·        تکرار خرید مشتری

·        خرید کالای جدید

·        و خرید کالا توسط مشتریان جدیدی که توسط مشتریان راضی به کالا تمایل پیدا کرده‌اند.

امروزه در کشورهای صنعتی برنامه های ارتباط با مشتریان در سرلوحه برنامه های بازاریابی عرضه کنندگان قرار گرفته است. دیگر هیچ تولیدکننده و عرضه کننده‌ای به فروش یک بار به مشتری نمی‌اندیشد. بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که مشتریان ناراضی در انتقال احساس خود به دیگران فعال تر و موفق تر عمل می‌کنند.

سید جواد سلیمانی با تجربه و دانش خود نکته کلیدی «رضایت مشتری» را هدف قرار داد او می‌دانست که برای دستیابی به این هدف بزرگ راهی ندارد جز اینکه تیراژ تولیدات را در مدت زمان کوتاه بالا ببرد.

هنوز پانزده روز از حضورش در راس مدیریت بزرگترین بنگاه خودروسازی ایران نگذشته بود که خبر افزایش تولید منتشر شد: «گروه خودروسازی سایپا توانست با میانگین تولید روزانه 1168 دستگاه خودرو در هفته 45 نسبت به هفته های 43 و 44 سال جاری رشد 19.8 درصدی تولید را رقم بزند.» به باور کارشناسان اقتصادی دستیابی به چنین موفقیتی آن هم در شرایطی که تحریم اوضاع ناخوشی برای صنعت خودرو رقم زده بود کار مهمی تلقی می‌شود. چندین عامل در ایجاد روند افزایشی خودرو موثر بود که از آن میان می‌توان به:

·        تزریق نقدینگی

·        برگزاری جلسات هماهنگی با زنجیره تامین

·        تامین به موقع قطعات خطوط و برنامه ریزی جهت افزایش تیراژ روزانه تولید

·        و مذاکره با شرکت های دانش بنیان جهت تولید و تامین قطعات خاص و های تک و انجام اقدامات مقدماتی تولید این قطعات

اشاره کرد. الگوی سایپا در مواجه با مشتریان ناراضی و ایجاد جو آرامش روانی همزمان با افزایش تولید یکی از موفق‌ترین روش‌های مدیریتی در اصول بنگاه‌داری محسوب می‌شود. امید است سایر شرکت‌های تولیدی هم با تاسی به چنین روش‌های بتوانند شرایط مناسبی را برای مشتریان خود فراهم کنند.

 

خسرو دلشاد

کارشناس اقتصادی