چه کسی از تحریم‌های ونزوئلا سود می‌برد؟

 دولت ترامپ درست دو ماه پس از این که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را آغاز کرد، خرید نفت از ونزوئلا را در اواخر ژانویه ممنوع کرد. کاخ سفید در زمان آغاز اجرای تحریم‌ها علیه ایران در نوامبر، به هشت کشور برای ادامه خرید نفت ایران به مدت شش ماه معافیت داد تا پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، مانع از جهش چشمگیر قیمت نفت شود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: حتی با وجود این که تحریم‌های نفتی ونزوئلا برقرار شده، هدف ما به صفر رساندن هر چه سریع‌تر خرید نفت ایران است.

مقامات آمریکایی امیدوارند فشار اقتصادی شدید ایران را مجبور کند تسلیم خواسته‌های واشنگتن شود که شامل توقف برنامه موشک بالستیک است.

پایگاه خبری وال استریت ژورنال به نقل از سارا وخشوری، رئیس شرکت SVB انرژی اینترنشنال نوشت: تحریم‌های ونزوئلا و محدود شدن عرضه در بازار نفت سنگین به یک دور دیگر معافیت آمریکا برای تحریم‌های صادرات نفت ایران منتهی خواهد شد.

طبق آخرین آمار اوپک، این گروه در ژانویه ۲۲۰ هزار بشکه در روز بیش از نیاز امسال بازار نفت تولید کرد با این حال در هفته منتهی به دوم فوریه که تحریم‌ها علیه نفت ونزوئلا اجرا شد، صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا ۲۴۲ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

هنوز معلوم نیست عرضه نفت ونزوئلا که به آمریکا متوقف شده است، به کدام منطقه تغییر مسیر پیدا خواهد کرد. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای وب سایت فلیت مون، ده‌ها نفتکش که معمولاً نفت و محصولات نفتی حمل می‌کنند نزدیک بنادر ونزوئلا لنگر انداخته‌اند.

در این بین، عرضه کانادا و آمریکا نیز با محدودیت‌های ظرفیت خطوط لوله مواجه شده است.

طبق گزارش شرکت مشاوره "ریستاد انرژی"، پالایشگاه‌های آمریکایی باید پول بیشتری برای جایگزین کردن نفت ونزوئلا بپردازند که این هزینه مسلماً به مصرف کننده منتقل خواهد شد. قیمت‌های نفت در هفته‌های اخیر برای گریدهای رقیب نفت سنگین ونزوئلا در منطقه گلف کاست آمریکا افزایش پیدا کرده است.

در ژانویه قیمت نفت منطقه اورینته اکوادور ۷.۵ درصد و گرید مارس خلیج مکزیکو ۶.۴ درصد رشد کرده است. در مقابل، گرید وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت در همین مدت تنها حدود چهار درصد رشد کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده واشنگتن با تولیدکنندگان بزرگ نفت همچنان در تماس است تا نسبت به تأمین بازار نفت اطمینان حاصل کند.

با این حال عربستان سعودی که پیش از آغاز تحریم‌های ایران، صادراتش را به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا برد، طبق گزارش اوپک، در ژانویه تولیدش را ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و کمک کرد مجموع عرضه اوپک ۷۹۷ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

در واقع به نظر می‌رسد با وجود تحولات اخیر در ونزوئلا، متحد کلیدی کاخ سفید در خاورمیانه چندان مشتاق نیست به کمک بشتابد. منابع آگاه به دولت این کشور اظهار کرده‌اند سعودی‌ها بر این باورند که آمریکا با استفاده از ذخایر اضطراری خود، می‌تواند کمبود نفت ونزوئلا را جبران کند.