نقدینگی بانکها صرف ساخت مال‌ها و برج‌های عاج می‌شود!

 محمدرضا دیانی در نشست خبری بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی فضای کارآفرینی کشور که به مناسبت نامگذاری ۲۹ بهمن ماه به عنوان روز " کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی" برگزار شد، گفت: اقتصاد مقاومتی به فرموده مقام معظم رهبری یعنی کارآفرینی و ما باید به جریان کارآفرینی بها بدهیم و در عرصه عمل کارآفرینی را عملیاتی کنیم چرا که اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی درمان بسیاری از دردها و مشکلات امروز اقتصاد است.

وی با طرح این پرسش که برای کم کردن اثرات تحریم چه اقداماتی در ایجاد روابط بین‌المللی صورت داده‌ایم؟ گفت: می‌توانیم از روابطی که امروز تأثیرگذار است و می‌تواند بخشی از تحریم‌ها را التیام بدهد، استفاده کنیم و ابزارها و امکانات روابط بین‌المللی برای کاهش سطح تحریم‌ها در عرصه‌های بین‌المللی را به کار بگیریم ولی این کار تنها کار وزارت امور خارجه یا نهادهای نظامی و امنیتی نیست. لشگر خاص خود را می‌طلبد که این لشگر در صحنه حضور داشته باشد و تحریم‌ها را کم اثر کند.

به اعتقاد رئیس مجمع کارآفرینان ایران، امروز در بسیج مردم برای مبارزه با تحریم‌ها و انجام حرکات‌های فنی و کارشناسی در صحنه کارزار دچار مشکل هستیم و باید اعتماد بیش‌تر و نگاه متفاوت‌تری به فرماندهان بخش خصوصی و کارآفرینی داشته باشیم و از تجربیات افراد دارای تخصص و ایده و خلاقیت در بسیاری از مسائل امروز کشور بهره‌مند بشویم.

دیانی افزایش نقدینگی را بزرگترین معضل اقتصاد ایران دانست و گفت: افزایش نقدینگی در کشور از دو محل است، یکی بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی که کاهش نمی‌یابد و قطار آن با سرعت حرکت می‌کند و متوقف نمی‌شود، به نحوی که میزان بدهی دولت و شرکت‌های دولتی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ به شیب تندی رسیده است. دوم بدهی موسسات و بانک‌های تجاری و غیردولتی که همچنان درحال افزایش است.

وی با بیان اینکه در بودجه ۹۸ اقدام خاصی درجهت کاهش بدهی‌ها صورت نگرفته است، حجم بدهی دولت را ۱,۸۰۰هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بدهی مؤسسات و بانک‌های تجاری و غیردولتی به بانک مرکزی اکنون به مرز ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه بخش اعظمی از منابع بانک‌ها برای ساخت برج‌های عاج هزینه می‌شود، تاکید کرد: یکی از بانک‌هایی که ظرف چهار سال حجم نقدینگی‌اش ۱۰ برابر شده است منابعش صرف ساخت و سازها، احداث مراکز تجاری و اداری و مال‌ها و ملک‌ها می‌شود این در حالی است که در شرایط حاضر که با بحران ارز و تورم مواجهیم حداقل منابع به تولید و صنعت اختصاص یافته است.

به گفته دیانی، نقدینگی در ایران ۹۷۴ درصد نسبت به ۱۰ سال گذشته رشد کرده و این نقدینگی صرف اشتغال و بخش‌های مولد نشده است در حالی که اگر این منابع در بخش‌های مولد و اشتغال سرمایه‌گذاری می‌شد امروز ۴۰ میلیارد دلار افزایش درآمد ارزی داشتیم.