وضعیت بازار مسکن و تدابیر دولت و مجلس برای ساماندهی آن

محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار مسکن و تدابیر دولت و مجلس برای ساماندهی آن، اظهار داشت: در موضوع بازار مسکن تمام تاکید ما بر تولید و ساخت مسکن است و باید پروژه مسکن مهر که متوقف مانده، تکمیل شود. البته در دیداری که با وزیر راه و شهرسازی هم داشتم ایشان خبر دادند که قرار است ۵۰ هزار واحد مسکن مهر را تا شب عید به صاحبان آنها تحویل دهند.

رضایی کوچی افزود: به گفته وزیر راه قرار است تمام واحدهایی که در پرند و پردیس یا دیگر نقاط کشور بخاطر هزینه های جزئی مانند هزینه انشعابات متوقف مانده است، تکمیل شده و به صاحبان آن تحویل داده شود. این واحدها مالک شخصی دارند منتهی از آنجاییکه تعهدات دولت برای تحویل واحدها انجام نشده، آقای وزیر قول داد که حداقل ۵۰ هزار واحد را تا شب عید به مردم تحویل دهد و مابقی واحدهایی که کار آن نیمه تمام مانده است و نیاز به حمایت های حداقلی دارد هرچه سریعتر کارهای پایانی آن انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ساخت و تولید مسکن جزو اولویت های این کمیسیون می باشد، ادامه داد: وزارت شهر سازی باید ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را طی دو سال آینده در برنامه های خود عملیاتی کند، گرچه این رقم به نسبت ۴ میلیون واحدی که نیاز است برای اقشار متوسط و ضعیف ساخته شود بسیار ناچیز می باشد. باید قدم های جدی تری در این زمینه برداشته شود و سیاست گذاری دقیق تری صورت گیرد تا بتوان تسهیلات ارزان قیمت را متناسب با درآمد مردم در اختیار آنها قرار داد که برای باز پرداخت آن مشکلی نداشته باشند.

نماینده مردم جهرم در مجلس تاکید کرد: ساخت و تولید مسکن موضوعی است که کمیسیون عمران هم بر آن تاکید دارد و جزو اولویت های کمیسیون است. اگر سیاست پرداخت تسهیلات و حمایت از انبوه سازان مورد توجه قرار گیرد بسیاری از مشکلات حوزه مسکن مرتفع می شود. بدون شک حمایت بانک ها در این زمینه موضوع مهمی است و دولت باید تدابیری بیندیشد که بازار مسکن فعال شود.

رضایی کوچی گفت: بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی وظیفه ویژه ای در حمایت از تولید و تحویل مسکن دارد اما متاسفانه این بانک تاکنون کارایی لازم را در این زمینه نداشته و نتوانسته وظیفه خود را برای حمایت از تولید مسکن به خوبی انجام دهد.

این نماینده مجلس پیش بینی کرد: اگر دولت حمایت جدی را در خصوص پرداخت تسهیلات به مردم داشته باشد سال آینده می توانیم شاهد کاهش و کنترل قیمت مسکن باشیم، در غیر اینصورت اگر همین روال فعلی ادامه پیدا کند و بانک ها همچنان حمایت های لازم را نداشته باشند به نظر می رسد سال آینده هم با افزایش قیمت مسکن روبرو می شویم.

وی با اشاره به طرح جدید دولت با عنوان طرح مسکن کم درآمدها، بیان کرد: طرح مسکن کم درآمدها که از سوی دولت مطرح شده قرار است در شهرهای جدید در قالب مشارکت دولت در ارائه زمین و ساخت از سوی انبوه سازان بخش خصوصی پیگیری شود. این طرح در شهرهای جدید در حال انجام است و به نظرم اگر زمین را دولت ارائه کند و بخش خصوصی هم حمایت شود و به سمت ساخت مسکن بروند، می تواند کمک موثری برای اقشار آسیب پذیر باشد.

رئیس کمیسیون عمران افزود: طرح مسکن مهر گرچه ایراداتی داشت اما طرح خوبی بود و باید طرح جدید دولت در ادامه کار مسکن مهر به متقاضیان ارائه شود. به نظرم طرح  مسکن مهر باید با رعایت استانداردها و کیفیت مطلوب ادامه یابد و کمک دولت در دادن زمین، حمایت از انبوه سازان و ارائه تهسیلات ارزان قیمت برای اقشار ضعیف مسکن در دستور کار قرار گیرد.