ساختار بودجه ۹۸ همان ساختار بودجه سالها و دهه های گذشته است

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشست هماهنگی عملیات اجرایی اسناد توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور که به میزبانی وزارت کشور و با حضور استانداران و فرمانداران مربوطه برگزار شد، خاطرنشان کرد: اقداماتی که امروز به دلایل مختلف در حوزه های فعالیت اجرایی از منظر نگاه اقتصادی انجام می شود، پاسخگوی نیازهای جامعه نبوده است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب قبل از ارسال بودجه به مجلس شورای اسلامی در آذر ماه یک یادداشت نوشتند که بحث آن این بود که هیچ انطباقی بین بودجه با شرایط اقتصادی کشور نیست، اگر از بنده هم که به عنوان یک خدمتگزار در مجلس که سالها با بحث بودجه درگیر بودم سوال شود می‌گویم حداکثر تفاوت بودجه ۹۸ با سالهای گذشته پنج درصد است. ساختار بودجه ۹۸ همان ساختار بودجه سال ها و دهه های گذشته را دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یادداشت رهبر انقلاب حاکی از این بود که باید جنس تصمیمات در حوزه مسائل اقتصادی که بخش مهم آن بودجه است متفاوت شود و این تفاوت  ملزم به تغییرات اساسی است.

پور ابراهیمی تصریح کرد: واژه تحول تحول سازی در اقتصاد در گفتمانی است که رهبری اعلام کردند و در بیانیه گام دوم نیز به آن اشاره شد. این تحولات فقط در بخش بودجه نخواهد بود یک بخش حوزه اقتصادی بودجه است بخش های دیگر آن مسائل دیگری می شود.

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در اولین جلسه بعد از این یادداشت رهبری در جلسه شورای عالی این موضوع را مطرح کردند. در آن جلسه رئیس جمهور گفتند که از رهبری یک فرصت ۴ ماهه خواستند آن چیزی که ما اطلاع داریم این است که نامه ای که رئیس‌جمهور خدمت رهبری دادند دارای ۱۱ محور است. ما هم در مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون اقتصادی موضوع طرح تحول ساختار اقتصادی را با جدیت پیگیری می کنیم. 

پور ابراهیمی اظهار داشت: صحبتی که امروز خدمت استانداران و مهمانان این جلسه دارم این است که امروز فرصت مناسبی برای تغییر نگاه ها، فرآیندها و استفاده از ظرفیت های گذشته برای تحولات اقتصادی است.

وی با اشاره به تفویض اختیارات به استانداران، گفت: تحولات اقتصادی بر روی تفویض اختیار به استانداران خیلی تاثیری ندارد. چیزی که ما در استان‌ها با آن نیازمند هستیم این است که ظرفیت اقتصادی در دست استان ها باشد.