سرنوشت گوشی‌های اپل از دید جهرمی

اولین رویداد نوآوری با محوریت متنوع‌سازی اکوسیستم استارت‌آپی و نوآوری ایران همزمان با اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حضور وزیر ارتباطات، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس ستاد فضایی کشور در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رویداد اظهار داشت: یکی از مشکلات احصا شده بازار کار کشور نبود، نیروی کار متخصص است.

وی گفت: در سال جاری سازمان فناوری اطلاعات ایران از وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، باید برای توسعه آموزش در کشور برنامه‌ریزی داشته باشند تا مشکل تربیت نیروی متخصصی که از دانشگاه خارج می‌شود، حل شده و فارغ‌التحصیلان توانمند و آماده برای ورود به بازار کار شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: زمانی در کشور سازمان فنی و حرفه‌ای این کار را انجام می‌داد و اکنون یا باید از ظرفیت این سازمان در جهت نیاز فعلی استفاده شود، یا در صورت لزوم نهادسازی شود.

آذری جهرمی تصریح کرد: همزمان با رفع مشکل نبود نیروی کار متخصص حاکمیت باید بازار را نیز آماده کند که موضوعاتی از جمله هوشمندسازی انرژی، کشاورزی هوشمند و سلامت هوشمند باید فعال شوند تا بازار را فعال کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مردم ایران اپل را دوست داشتند، اما محدودیتی که اخیراً برای شرکت‌های ایرانی ایجاد شد، بسیاری از ایرانی‌ها گوشی اپل‌شان را خاموش کردند و کنار گذاشتند، البته گزارش دقیق این موضوع را باید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با مزاح تعریف کرد یک نفر گوشی اپل در جیب عقب شلوار داشت و نشست؛ صدایی شبیه شکستن آمد و گفت: ان‌شاءالله که رانم بود.

جهرمی ادامه داد: امروز مردم دیگر این گوشی را برای نیاز‌های اولیه ارتباطی نمی‌خواهند، بلکه گوشی زندگی روزمره آن‌ها را پیش می‌برد و گوشی‌ای که نتوان از خدمات حمل و نقل، بانکی و سایر اپلیکیشن‌های آن استفاده کرد، محکوم به خارج شدن از بازار است.

وی افزود: سال آینده برای تأمین مالی در حوزه‌های مختلف با محدودیت روبه‌رو هستیم که این موضوع برای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور یک فرصت است؛ زیرا سازمان‌ها به افزایش بهره‌وری نیازمند می‌شوند و ناگزیرند به اکوسیستم استارت‌آپی روی بیاورند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان نیز سال خوبی را برای فعالان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات آرزو کرد.