قرار گرفتن کالاهای وارداتی در سه گروه برای مدیریت ارز

 در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه داد و ستد با کشور‌های دیگر را محدود کرده است، معاونت معدن و صنایع معدنی برای ادامه کار و ایجاد آرامش در جامعه کالا‌های وارداتی مورد نیاز را شناسایی و کشور‌های جایگزین برای واردات کالا‌ها را شناسایی کرده است.

در این بین مدیریت واردات و شناسایی کالا‌های غیر ضروری هم از اهمیت خاصی برخوردار است که معاونت معادن و صنایع معدنی با ممنوعیت و محدود کردن واردات برخی از کالا‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، این مسئله را مدیریت کرده است.

محدودیت تامین ارز یکی از مشکلات کشور در دوران تحریم است که این معاونت با شناسایی و قراردادن کالا‌های وارداتی در سه گروه کالا‌های اساسی و ضروری، مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای و کالا‌های مصرفی با اختصاص ارز‌های مختلف به این گروه‌ها جهت مدیریت ارزموجود در کشور اقدام کرده است.

شناسایی و تکمیل طرح‌های نیمه کاره که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته اند، تلاشی دیگر برای مدیریت تحریم‌ها در کشور است.

همچنین برنامه ریزی برای برگزاری جلسات مشترک با شرکت بورس کالا به منظور تعیین نحوه قیمت گذاری کالا‌های قابل عرضه در بورس کالا افزایش پیدا کرده و برای تامین نیاز مواد اولیه و کمکی شرکت‌های بزرگ تولیدی، حداقل برای دو سال آینده اقداماتی انجام شده است.

در نتیجه تحریم‌های ظالمانه برخی از واحد‌های معدنی دچار مشکل شده اند که از طریق کارگروه ملی و اختصاص تسهیلات جهت حمایت از این واحد‌ها و رفع موانع تولید تلاش می‌شود.