اتاق بازرگانی در چارچوب قانون فعالیت می‌کند

 عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران درباره شرایط تحریم‌ها و نقش اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی در چارچوب قانونی فعالیت می‌کند چرا که برای هر بخش تکالیف مشخصی تعیین شده است و توسعه فضای کسب و کار، بنگاه‌ها و غیره نمونه‌ای از این موارد است.

وی در ادامه از پایش مستمر تحریم‌ها در حوزه‌های بانکی، صادرات، واردات و حمل‌ونقل خبر داد و اظهار کرد: اتاق بازرگانی باید در مورد این آثار گزارش‌هایی را به مراجع حاکمیتی اعلام کند تا بتوان، تصمیم‌گیری‌هایی درمورد آن اتخاذ شود.

آرگون در ادامه آثار ذکر شده را مهم‌ترین امر در رهایی از تحریم‌ها دانست و گفت: تصمیمات کلان در این امر (کسب و کار، بنگاه ها و غیره) می‌تواند در تحریم‌ها سرنوشت ساز باشد.

عضو اتاق بازرگانی "گفتمان ملی جهت اصلاح مدیریت کشور" را یکی از عوامل جلوگیری از تضعیف اقتصاد کشور دانست و گفت: این موضوع می‌تواند در جهت بهبود روابط برای توسعه اقتصاد کشور، تأثیرگذار باشد.

وی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی، یکی از کلیدی‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند در دوره بازگشت مجدد تحریم‌ها برای اقتصاد کشور نقش آفرینی و اثرگذار باشد.

به گفته آرگون، توسعه اقتصادی را در گرو توجه به توانمندی‌های بخش خصوصی دانست.

وی در ادامه بیان کرد: آمریکایی‌ها، کشور‌های طرف قرارداد ایران را تهدید می‌کردند که هر فردی با ایران کار کند جریمه‌های سنگینی بر او مترتب خواهد شد در حالی که بسیاری از شرکت‌های خارجی این تهدید را جدی نمی‌گرفتند و متحمل جریمه‌های سنگین شدند، اما در دور جدید تحریم‌ها آنها احتیاط بیشتری نسبت به فعالیت با ایران را دارند.

عضو اتاق بازرگانی در پایان گفت: به نظر می‌رسد در شرایط اعمال تحریم‌ها، تعامل با کشور‌هایی که همسویی بیشتری با ایران دارند، می‌تواند به‌عنوان راهکاری موثر در کانون توجه قرار گیرد تا مسیر‌های همکاری بهتر و دقیق‌تر برای بسط روابط، شناسایی و اجرایی شود.