تعیین حداقل دستمزد کارگران در کل کشور به صورت یکسان ناعدالتی است

 داود خدابنده کارشناس حوزه کار در برنامه «مناظره» شبکه یک سیما با موضوع "دستمزد کارگران در شهرها و روستاها" گفت: فلسفه حداقل دستمزد این است که هر کارگری در هر جایی که کار می‌کند بدون توجه به این که در کدام نقطه کار می‌کند، حداقل معیشت وی تامین شود.

خدابنده افزود: بر این اساس یکی از موضوعات مسلم طبق آمار مرکز رسمی آمار ایران این موضوع است که هزینه‌های زندگی در مناطق مختلف شهری و روستایی کشورمان متفاوت است و این تفاوت قابل توجه می‌باشد و گاها تا 3 برابر تفاوت در این زمینه وجود دارد. در این شرایط اگر بخواهیم حداقل دستمزد را در کل کشور یکسان تعیین کنیم، دقیقا ناعدالتی و تبعیض محقق خواهد شد.

این کارشناس حوزه کار با تاکید بر این که یک میلیون و 200 هزار تومان دستمزد به عنوان حداقل حقوق تعیین شده است اما گاها هزینه مسکن یک کارگر را تامین نمی‌کند و با عدالت فاصله دارد، گفت: هر کارگری در هر نقطه‌ای از کشور زندگی می‌کند، بدون توجه به این موضوع که کدام نقطه و کدام استان هست، باید دستمزدی که دریافت می‌کند مطابق با سبد معیشت وی باشد.

خدابنده تصریح کرد: اگر می‌خواهیم عدالت را تحقق دهیم باید هر کارگری در هر جایی از کشور زندگی می‌کند، تعیین دستمزد وی به‌گونه‌ای باشد که بتواند معیشت خود را تامین کند.

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار و نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور در این برنامه تلویزیونی گفت: نیت خیری که با برنامه و هدف مشخص و برنامه‌ریزی صورت نگیرد، ممکن است ضررهایی به جامعه بزند که غیرقابل جبران باشد.

خدایی افزود: مخالف این موضوع نیستیم که باید به روستاها کمک کنیم و اشتغال و توسعه را در این مناطق افزایش دهیم؛ اما انجام امور بدون مطالعه، می‌تواند آسیب‌های جدی را در این زمینه بوجود بیاورد.

نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور در تعریف حداقل دستمزد گفت: حداقل مزدی، مزدی است که بدون توجه به میزان بهره‌وری کار، دیگر روابط کار و تمام مناسبات بازار کار درنظر گرفته می‌شود و صرفا بنابر ملاحظات زیستی و معیشتی کارگر و خانواده وی تعیین می‌شود که یک استاندارد بین‌المللی است، و در همه جای دنیا ملاک مزد قرار می‌گیرد. بر این اساس موافق مزد متفاوت هستیم اما این مزد متفاوت باید فارغ از حداقل دستمزد بحث شود.

خدابنده در پاسخ به این سوال خدایی که شما پژوهشگر هستید و با عدد و رقم و مستدل باید صحبت کنید، گفت: شما خودتان را حامی مناطق محروم اعلام می کنید، استانهای خوزستان ، لرستان، سیستان طبق مرکز آمار ایران بالاترین نرخ بیکاری را دارند بیشترین میزان مهاجرت را این استانها دارند. شما زمانی می توانید راجع به حداقل مزد این مناطق صحبت بکنید که اینها کار داشته باشند. 50 درصد این افراد هم به خاطر نداشتن شغل مهاجرت کرده اند.

این کارشناس حوزه کار افزود: اینکه ما بگوییم حامی اینها هستیم باید در عمل مشاهده شود. چرا این را بیان نمی کنیم که یکسان تعیین کردن دستمزد موجب تعطیلی اشتغال در این مناطق شده است، چرا که دیگر مشوقی برای ایجاد کارفرمایان برای ایجاد مزد در این مناطق نبوده و به کارفرمایان می گوییم که در شرایط مزدی یکسان واحد تولیدی خود را در تهران قرار دهند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار خطاب به خدابنده گفت: آیا شما که می گویید مزد را منطقه ای تعیین کنیم  به موضوع مهاجرت از روستاها فکر کرده اید؟ متفاوت تعیین کردن مزد در شهرها و روستا موجب مهاجرت نیروهای کار از روستاها به شهرها می شود و روستاهای ما از نیروی کار خالی می شود.

خدابنده با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف همانند چین و اندونزی و ژاپن دستمزد بر اساس سبد معیشت همان منطقه تامین میشود، اظهار داشت: این مساله نه تنها باعث مهاجرت به شهرهای بزرگ نشده بلکه باعث شده است که کارفرمایان واحدهای تولیدی خود را در مناطق محروم با دستمزد پایین تر منتقل کنند و فقط دفاتر فروش خود را در شهرهای بزرگ قرار دهند. و این مساله باعث شده است فرش دستباف ایرانی که کالای کشور ما محسوب می شود در چین بافته شود و این کشور ۳۰ درصد محصولات خود را به ایران صادر کند.