اقتصاد بدون پول نقد یک شمشیر دولبه است

  بسیاری از کشورها، به‌ویژه کشورهای اسکاندیناوی، سعی می‌کنند آینده‌ای بدون پول نقد داشته باشند که در آن پول فیزیکی با پول دیجیتال جایگزین می‌شود. راشاتودی مزیت‌ها و معایب چنین اقدامی را با کارشناسان به بحث گذاشته است.

نفیس عالم، استاد امور مالی در دانشگاه تجارت هنلی و مدیر شرکت «تحقیقات پس از فارغ‌التحصیلی»، می‌گوید: درحالی‌که برخی افراد آینده را در اقتصاد بدون پول نقد می‌بینند، خلاص شدن از شر پول کاغذی، سال‌ها یا دهه‌ها به طول خواهد انجامید.

او گفت: دنیا قطعاً با افزایش استفاده از کیف‌پول الکترونیکی، مانند اپل‌پِی / سامسونگ‌پِی، از پول فیزیکی فاصله خواهد گرفت. استفاده از پرداخت‌های بدون پول نقد، دارای مزیت بی‌مانندی در کاهش زمان، افزایش کارایی و امنیت می‌باشد.

هرچند او می‌گوید بزرگترین امتیاز برای قانون‌گذاران و ناظران است که می‌توانند آمار تک تکِ تراکنش‌ها را در اختیار داشته باشند و این می‌تواند قانون‌شکنی را برای فرارکنندگان از مالیات، پولشویان و بازارهای سیاه سخت کند.

از سوی دیگر هزینه سنگین چاپ اسکناس توسط بانک‌های مرکزی که تا ۱.۵ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد، صرفه‌جویی می‌شود.

عالم می‌گوید: داشتن یک اقتصاد بدون پول نقد می‌تواند مانند یک شمشیر دولبه عمل کند؛ درحالی که این کار می‌تواند فعالیت‌های خلاف پولی مانند پول‌شویی و کلاهبرداری را کنترل کند، در همان زمان فضای خصوصی افراد در خرج کردن پول را محدود خواهد کرد.

او ادامه داد: هر تراکنشی ثبت می‌شود و توسط دولت مورد نظارت قرار می‌گیرد. این بیشتر شبیه به یک ساختار کومونیستی خواهد بود تا ساختاری آزاد.

استیو ورتینگتون، استاد دانشگاه تکنولوژی سوینبورن، می‌گوید: از آنجایی که این ساختار (اقتصاد بدون پول نفد) کاملاً الکترونیکی است ممکن است در مواقعی با بروز کوچک‌ترین اشکال، مانند حوادث طبیعی و غیره، تراکنش‌های بخش بزرگی از جامعه مختل شود.

او ادامه می‌دهد: همچنین باید در نظر داشت که در قابلیت مبارزه با کلاهبرداری اقتصادهای بدون پول نقد مبالغه شده است. بانک‌های بزرگ در تراکنش‌های خود از پول نقد استفاده نمی‌کنند اما این باعث نشده است که فعالیت‌های کلاهبرداران و خلافکاران کاملاً از بین برود.