هزینه حمل‌ونقل در سال ۹۷ چقدر گران شد؟

در حالی که تورم نقطه به نقطه بخش حمل‌ونقل اولین ماه سال ۱۳۹۷ معادل ۵٫۳ درصد بوده، این شاخص پس از ۱۱ ماه یعنی در پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۷ حدود هشت برابر شده و به ۴۲٫۵ درصد رسیده است.

هزینه حمل‌ونقل بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری بسیار کمتر است. در این بخش تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ معادل ۴۳٫۹ درصد است. اما این شاخص در مناطق روستایی ۳۴٫۸ درصد است.

همچنین هزینه این بخش در بهمن ماه نسبت به دی ماه ۲٫۷ درصد رشد داشته است.

حمل‌ونقل طی ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۱۳۹۷ معادل ۲۳ درصد تورم را تجربه کرده است. این در حالی است که تورم ۱۲ ماهه دی ماه معادل ۱۹٫۹ درصد بوده است.

جهش تورمی حمل‌ونقل طی ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ مربوط به شهریور ماه است، یعنی تورم نقطه به نقطه که در مرداد ماه معادل ۱۸٫۶ درصد بوده، در پایان شهریور ماه به ۳۱٫۷ درصد رسیده است.

تورم ماهانه حمل‌ونقل نیز در شهریور ماه بیشترین رقم را به خود اختصاص داده و هزینه این بخش در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به مرداد ماه معادل ۱۱٫۳ رشد داشته است.

شاخص قیمت حمل‌ونقل از ۱۰۸٫۱ واحد اولین ماه سال ۱۳۹۷ به ۱۵۲ واحد در بهمن ماه رسیده است.

حمل نقل در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ بیش از ۴۲ درصد گران شده است.

در بین آمارهای مرکز آمار ایران از تورم بهمن ماه سال ۱۳۹۷، بیشترین تورم ماهانه با رقم ۱۳ درصد متعلق به حبوبات و سبزیجات است.

بیشترین تورم نقطه به نقطه و سالانه در بین کالاهای مصرفی خانوارهای کشور در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ متعلق به دخانیات است. تورم نقطه به نقطه آن ۱۳۶٫۳ درصد و سالانه آن ۹۳٫۳ درصد است.

بخش آب، برق و سوخت در بین کالاهای مصرفی بهمن ماه سال ۱۳۹۷ کمترین تورم را به خود اختصاص داده است. تورم ماهانه این بخش منفی ۰٫۱ درصد؛ نقطه به نقطه؛ ۱۹٫۲ درصد و سالانه ۲٫۶ درصد است.