حسنوند: تحریم کامل نفتی ایران به نفت ۱۰۰دلاری منجر می شود

 فریدون حسنوند در توضیح راه‌های پیگیری تحریم‌ها علیه ایران ازسوی آمریکا و مسیرهای رفته و طراحی شده توسط ترامپ، گفت: در مرحله اول تحریم‌ها، خروج آمریکا از برجام اعلام شد و پس از آن موضوع تحریم نفتی و به صفر رساندن فروش نفت ایران در اولویت سیاست‌های اقتصادی و دیپلماسی آمریکا قرار گرفت اما اکنون باید شکست این سیاست‌ها را اعلام کرد چراکه نه تنها نتوانستند فروش نفت ایران را صفر کنند بلکه ایران روند عادی در تولید و فروش نفت داشته است.

تلاش آمریکا برای در دست گرفتن کشور نفتی ونزوئلا پس از خروج از برجام قدمی دیگر در مسیر تحریم ایران

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مرحله اقدامات پیش‌زمینه‌ای نیز توسط آمریکا صورت گرفته است به‌عنوان مثال آمریکا در ماه‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا همچون دخالت‌های مستقیم، خرابکاری‌ در حوزه انرژی، برق و تحریک مردم برای سرنگونی دولت قانونی کرد تا بتواند ونزوئلا را به‌عنوان کشوری نفتی در دست گرفته و در ادامه تنظیم بازار نفت را در اختیار داشته باشد.

ایجاد تحولات در کشورهای لیبی، سودان و ونزوئلا ازجمله اقداماتی بود که آمریکا در برنامه خود برای فشار به ایران اجرا کرد و از طرف دیگر با سوءاستفاده از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند عربستان درصدد افزایش این فشارها است

ایجاد مشکلات  برای کشور نفتی لیبی؛ مرحله بعدی تلاش آمریکا برای تحریم ایران بود

وی افزود: ترامپ مرحله بعدی نقشه‌های خود را از طریق کشور لیبی دنبال کرد تا بتوانند بر چاه‌های نفتی این کشور تسلط پیدا کرده و به نوعی لیبی و ونزوئلا را به‌عنوان دو کشور نفتی به طور کامل در اختیار خود گیرد، البته در پشت صحنه مشکلات لیبی،  کشور عربستان نیز قرار گرفته است.

مرحله بعدی تلاش آمریکا برای تحریم ایران سرنگونی عمرحسن البشیر و جایگزینی حکومت نظامی در سودان

حسنوند بیان کرد: اتفاق مشکوک دیگری نیز در کشور سودان افتاد که این اتفاق سرنگونی عمرحسن البشیر و جایگزینی حکومت نظامی بود که در این ماجرا ردپای برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آمریکا دیده می‌شود. این تغییرات بی‌ربط به مسائل نفتی نبود کما اینکه در تجزیه سودان به شمالی و جنوبی بخش عمده نفت در قسمت جنوبی قرار دارد اما طبق توافق سهمی به سودان شمالی تعلق گرفت.

این نماینده مجلس اضافه کرد: تحولات مطرح شده در کشورهای لیبی، سودان و ونزوئلا ازجمله اقداماتی بود که آمریکا در ادامه برنامه‌های خود برای فشار به ایران اجرا کرد و از طرف دیگر با سوءاستفاده از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند عربستان درصدد افزایش این فشارها است.

عدم تمدید معافیت نفتی برخی از کشورها؛ ضلع دیگر اقدامات آمریکا علیه ایران

وی با بیان اینکه ضلع دیگر اقدامات آمریکا علیه ایران عدم تمدید معافیت نفتی برخی از کشورها است، توضیح داد: کودتا در ونزوئلا، عملیات نظامی در لیبی و تجزیه سودان، بخشی از پازل‌های چیده شده توسط آمریکا برای تحریم نفتی و فشار اقتصادی به ایران هستند و قطعه دیگر این پازل نیز عدم تمدید معافیت نفتی برخی از کشورها است البته آمریکا خود صراحتا به این نتیجه رسیده که بخش نخست تحریم‌ها علیه ایران بی‌نتیجه ماند و اکنون با رویکرد جدید به دنبال تحقق اهدافش علیه ایران است.

درصورت تحریم کامل نفتی ایران، قیمت نفت از 100 دلار بالاتر خواهد رفت

رییس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است باتوجه به مخالفت‌های برخی از کشورها با سیاست‌های آمریکا، به‌یقین ترامپ باز هم در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ناموفق خواهد بود ضمن آنکه درصورت تحریم کامل نفتی ایران دنیا با افزایش سرسام‌آور قیمت سوخت و مواد سوختی مواجه خواهد شد که به‌طورحتم قیمت نفت از 100 دلار بالاتر خواهد رفت اما افکار عمومی جهان چنین اجازه‌ای را به آمریکا نخواهد داد.

وی مطرح کرد: از طرفی دیگر اگر آمریکا نیم نگاهی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همچون عربستان دارد به دلیل ذخایر نفتی آن‌ها است و عمدا سخت‌گیری نسبت به عدم تمدید معافیت نفتی برخی از کشورها را در تابستان طراحی کرده تا دنیا نیاز کمتری به سوخت داشته باشد و بتوانند به اهداف خود برسند.

ایران راهکارهای برای مقالبه با تحریم‌های نفتی امریکا پیش‌بینی کرده

حسنوند با تاکید بر اینکه  جمهوری اسلامی ایران نیز راهکارهایی برای مقالبه با تحریم‌های نفتی امریکا پیش‌بینی کرده، گفت: بجز کشورهای رسمی، خریداران بسیاری مشتاق خرید نفت ایران هستند و برخی از پالایشگاه‌های دنیا براساس استفاده از نفت ایران طراحی شده‌اند و این اقدام صرفا فشار به ایران نیست بلکه رفتاری کاملا استکباری است که تمام دنیا را تحت فشار قرار خواهد داد.

تمهیدات لازم توسط دولت، وزارت نفت، کمیسیون انرژی مجلس و شواری عالی هماهنگی سران سه قوه برای مقابله با تحریم‌های نفتی پیش‌بینی شده است و به‌یقین این برنامه آمریکا برای ضربه ایران نیز شکست خواهد خورد

نماینده مردم اندیمشک در مجلس خبر داد: تمهیدات لازم توسط دولت، وزارت نفت، کمیسیون انرژی مجلس و شواری عالی هماهنگی سران سه قوه برای مقابله با تحریم‌های نفتی پیش‌بینی شده است و به‌یقین این برنامه آمریکا برای ضربه ایران نیز شکست خواهد خورد.

آمریکا نمی‌تواند پتروشمی‌های ایران را تحریم کند

حسنوند همچنین درخصوص اینکه هدف بعدی ترامپ تحریم پتروشیمی ایران است، گفت: به طورحتم نمی‌توانند پتروشمی‌های ایران را تحریم کنند چراکه نوع انتقال مواد، فروش و نیاز دنیا به مواد اولیه پتروشیمی ایران مسیر را بر روی امریکا بسته و این خواسته آن‌ها غیرقابل اجرا خواهد کرد.

اقدامات ترامپ علیه ایران؛ دست و پا زدن‌ برای فراهم کردن زمینه پیروزی در انتخابات بعدی است

وی اقدامات ترامپ علیه ایران را دست و پا زدن‌های او برای فراهم کردن زمینه پیروزی در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری آمریکا دانست و افزود: هدف نهایی تمامی این اقدامات ازسوی ترامپ در ارتباط با ایران، سوریه، کره‌جنوبی، لبنان، یمن و حتی افغانستان و پاکستان جذب امتیاز برای انتخابات آینده است که به‌یقین نتیجه معکوس خواهد داشت.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بسیاری از  فشارهای اقتصادی به ایران برای ایجاد فاصله میان مردم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی و تحریک اقشار مختلف جامعه برای فشار به نظام است، اظهار کرد: دشمنان به‌زعم خود با این فشارهای اقتصادی و ایجاد فاصله میان مردم و مسئولان می‌توانند طاقت جامعه را طاق کرده و موجب فروپاشی نظام جمهوری اسلامی شوند، اما مردم و مسئولان نظام در ادوار مختلف نشان داده‌اند در شرایط سخت کنار یکدیگر هستند.