تهران و آنکارا به یکدیگر متصل می شوند

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در هشتمین اجلاس کمیسیون حمل و نقل ایران و ترکیه گفت: پس از ۷ سال این کمیسیون برگزار می‌شود که در این نشست، در هر ۴ حوزه حمل و نقلی به تفاهم رسیدیم.

وی افزود: ۴ ماه پیش اجلاس شورای عالی همکاری دو کشور که با حضور رؤسای جمهوری ایران و ترکیه در آنکارا برگزار شد حامی پیام مهمی بوده و نشان دهنده اراده رهبران دو کشور برای گسترش همکاری است.

اسلامی تصریح کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این نشست‌ها آن است که تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسانیم و به این ترتیب هماهنگی و زمینه‌هایی که برای توسعه تبادلات دو کشور ایجاد شده دست یافتنی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما به عنوان وزرای مسئول حمل و نقل در کشور نقش موثر و محوری باید ایفا کنیم و از طریق آن بتوانیم روابط توسعه دو کشور را تسهیل و تسریع کنیم.

وی ادامه داد: در این اجلاس برای ۴ حوزه حمل و نقل تفاهمات مهمی منعقد شد به طوری که در حوزه حمل و نقل جاده‌ای مقرر شد به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته مرز‌های دو کشور باز باشد و همچنین برای شکستن سد توقف کامیون‌ها اقدامات موثری از طریق مرز بازرگان انجام شد.

اسلامی بیان کرد: درحوزه ریلی هم توسعه تبادلات برای ترانزیت بین آسیای میانه و اروپا تفاهماتی انجام و مقرر شد خط مسافری ریلی بین ایران و آنکارا ایجاد شود.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: فعال کردن حوزه ترانزیت سه جانبه اسلام آباد، تهران، آنکارا- استانبول انجام و از سوی دیگر خط ریلی برای گسترش ظرفیت‌های ترانزیتی دو کشور ایجاد شد.

وی افزود: تفاهم اساسی و تسهیل راهبردی برای تعاملات گسترده ایران و ترکیه باید به عنوان پل اتصال آسیا و اروپا وجود داشته باشد.

اسلامی گفت: احیای ظرفیت‌ها و گسترش آنها با اتصال خطوط ریلی جدید جزو تفاهم‌های اساسی دو کشور بوده که با تشکیل کمیته راه آهندو کشور در آینده نزدیک گسترش خواهد یافت.

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: توسعه حمل و نقل دریایی، بندری و همچنین افزایش تبادلات در حوزه‌های هوایی و هوانوردی از دیگر برنامه‌هایی بوده که بر روی آنها تفاهم‌های مختلفی صورت گرفت.