افزایش قیمت نان/ دولت چه راهکاری برای مقابله با افزایش قیمت نان دارد؟

در این مطلب می خوانید:

تاثیر افزایش قیمت نان بر قیمتها

پرداخت یارانه به صنف نانوایی

افزایش 30 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

مصرف بخشی از گندم کشور در دامداری‌ها

افزایش 10 درصدی میزان تولید گندم

افزایش قیمت نان به مصلحت کشور نیست

گروه اقتصادی- افزایش قیمت نان در برخی استانهای کشور مشکل جدید قشر متوسط و ضعیف جامعه است ، در این خصوص نمایندگان مجلس در مقابل افزایش قیمت نان موضع گرفتند.

به گزارش افکارنیوز، قاضی پور نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن در انتقاد از افزایش قیمت نان گفته که نان جزء مهم ترین اقلام سفره خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه است و قطعا با افزایش قیمت نان، مردم آسیب جدی می بینند.

 

تاثیر افزایش قیمت نان بر قیمتها

وی افزود:  همواره گفته می شود که با افزایش قیمت بنزین، قیمت تمام کالاها افزایش می یابد، اما به نظر من تأثیر افزایش قیمت نان بر نرخ دیگر کالاها بسیار بیشتر از بنزین و سوخت است، بنابراین با افزایش نرخ نان باید منتظر افزایش قیمت ها باشیم.

این نماینده مجلس افزایش قیمت نان را غیر قانونی خوانده زیرا مجلس مجوزی برای افزایش قیمت نان صادر نکرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه های متولی باید با این تخلف آشکار برخورد کنند.

قاضی پور تاکید کرد: امام خمینی (ره) همواره می فرمودند که تولید و مدیریت عرضه نان باید در دست دولت باشد و نباید این بخش را به بخش خصوصی واگذار کرد که این نشان دهنده اهمیت این کالا در سبد خانوار است.

پرداخت یارانه به صنف نانوایی

راهکار قاضی پور برای مقابله به افزایش قیمت نان ایت است که  اگر قرار است که نان در ماه های آتی گران شود، دولت باید پیش از این اقدام، نسبت به پرداخت یارانه به صنف نانوایی اقدام کند. دولت باید هر چه سریع تر جلوی افزایش قیمت نان را بگیرد تا مردم مستضعف بیش از این آسیب نبینند.

شاعری دیگر نماینده مجلس نیز در خصوص خرید گندم توسط  دلالان بالاتر از قیمت مصوب شورای اقتصاد، گفت: گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت کرده‌ایم حاکی از این است که دلالان با توجه به شرایط فعلی قصد خرید گندم با قیمت بالاتر از قیمت مصوب شورای اقتصاد را دارند.

وی با بیان اینکه قیمت دولتی گندم حدودا یک هزار و 700 تومان است درحالی که این محصول در بازار آزاد توسط دلالان بیش از این قیمت خریداری می‌شود، تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد خرید گندم به قیمت 2 هزار و 300 تومان را ارئه کرد که دولت موافقتی با آن نداشت.

افزایش 30 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرچند که قیمت گندم 30 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته اما تناسبی با قیمت این محصول در کشورهای همسایه ندارد، ادامه داد: عملکرد دلالان در زمینه گندم نیازمند هشدار جدی است و اگر دولت روند فعلی را کنترل نکند عواقب غیرقابل پیش بینی دارد.

مصرف بخشی از گندم کشور در دامداری‌ها

شاعری  با تاکید بر اینکه اکثر خریداران گندم با قیمتی بیش از قیمت مصوب این محصول استراتژیک را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند و بخشی از آن در زمینه پرورش دام و بخشی دیگر در صنف و صنعت مصرف می‌شود، تصریح کرد: به دولت پیشنهاد شد که خرید تضمینی گندم را به صورت انحصاری و جدی پیگیری کند و سازمان تعزیرات و دستگاه‌ قضایی با ساز و کار مناسب به موضوع ورود و با قاچاقچیان و دلالان برخورد کنند، از سوی دیگر لازم است تا قیمت خرید این محصول افزایش داده شود.

افزایش 10 درصدی میزان تولید گندم

این نماینده مجلس پیش بینی کرد که  باتوجه به میزان بارندگی‌ها میزان تولید گندم حداقل 10 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کند و دولت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دستگاه‌های نظارتی باید تمهیدات لازم را برای مبارزه با قاچاق گندم داشته باشند و عوامل آن برخورد جدی کنند تا امنیت غذایی در زمینه کالای اساسی مانند گندم دچار مشکل نشود.

افزایش قیمت نان به مصلحت کشور نیست

وی در خصوص افزایش قیمت نان در برخی نقاط کشور، درپایان خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان در قانون بودجه سال جاری افزایش قیمت نان پیش‌بینی نشده و افزایش قیمت آن برخلاف قانون است و در شرایط فعلی افزایش قیمت نان به مصلحت نیست.