موانع پیش روی تعیین سقف و کف قیمتی بازار اجاره

 حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه تعیین سقف و کف قیمتی برای بازار اجاره قابل اجرا شدن نیست، گفت: دولت‌های پیشین این طرح را تجربه کرده بودند به طوری که مأموران تعزیراتی به  مشاور املاکی‌ها مراجعه کرده و با نظارت و یا اجبار مالکان را مجبور به تعیین مبلغ اجاره می‌کردند.

اخبار اقتصادی- وی با بیان اینکه نمی‌توان برای اجاره سقف و یا کف قیمتی تعیین کرد، گفت: قوانین بالادستی و همچنین قانون تجارت مدنی، مالکیت را با ارزش شمرده و ما حق نداریم برای قیمت‌گذاری مالکان را مجبور کنیم.

عقبایی با اشاره به اینکه موانع حقوقی بسیار زیادی پیش روی این طرح قرار دارد، گفت: برای اجرایی کردن این طرح باید قوانین را تغییر داد و موانعی که پیش روی این طرح است را برداشت.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با اشاره به اینکه زیرساخت‌های اجرای این طرح هنوز تأمین نشده است، گفت: برای تعیین سقف و یا کف قیمتی باید سامانه‌ای طراحی شود تا تعداد موجران و مستأجران در یک منطقه مشخص شود، اما تا امروز هیچ سامانه‌ای برای اجرای این طرح طراحی نشده است.

وی تأکید کرد: هنوز تعداد دقیق واحد‌های خالی و یا واحد‌هایی که برای بازار اجاره عرضه می‌شوند در منطقه تهران مشخص نشده است، بنابراین اگر بخواهیم این طرح را اجرایی کنیم حداقل ۲ سال زمان می‌برد.

عقبایی با اشاره به اینکه هیچ وجه التزامی برای اجرایی شدن این طرح هنوز تعیین نشده است، گفت: اگر مالکی میزان اجاره تعیین شده را قبول نکند و مستأجر را مجبور به پرداخت اجاره بیشتری کند چه مجازاتی پیش روی آن وجود دارد؟

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران بیان کرد: اجرای این طرح چندین سال زمان می‌برد و به اعتقاد من بعید است دولت بتواند طرح تعیین دامنه قیمتی اجاره را در تابستان امسال به مرحله اجرایی برساند، از سوی دیگر دولت باید برنامه دیگری از جمله ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا را به مرحله  اجرایی برساند تا بازار آرام شود.