پرداخت تسهیلات چند هزار میلیادی به خودروسازان مصداق تبعیض است

 بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس درباره صحبت‌های دبیر انجمن قطعه‌سازی مبنی بر ضرورت تامین تسهیلات موردنیاز صنعت خودروسازی، گفت: مطالبات معوق قطعه‌سازان از خودروسازان مشکل اصلی این شرکت‌های تولیدی است؛ به جز گروه کوچکی از قطعه‌سازان که رانت ارتباطی با خودروسازان داشته و با تشکیل شرکت‌های تودرتو به مدیریت خودروسازی‌ها نفوذ کردند و به راحتی پول خود را دریافت می‌کنند، سایر قطعه سازان مطالبات معوق بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دارند.

مطالبات 20 هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان از خودروسازان

اخبار اقتصادی- نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منظور قطعه‌سازان از حمایت، الزام خودروسازان به پرداخت بدهی‌ آنها است، افزود: خودروسازان بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند این در حالی است که خودروسازان به جای پرداخت بدهی‌های خود، به دنبال دریافت تسهیلات بیشتر هستند.

افزایش قیمت دلار و مواد اولیه بهانه خودروسازان برای گران فروشی است در حالیکه قطعه‌سازان تنها هزینه مواد اولیه را براساس دلار پرداخت می‌کنند و سایر هزینه‌ها مانند دستمزد کارگران و پول آب، برق و گاز ریالی پرداخت می‌شود

افزایش نرخ دلار و قیمت مواد اولیه بهانه خودروسازان برای گران فروشی است

وی با بیان اینکه در صورتی که مطالبات قطعه سازان پرداخت شود هیچ یک از آنها به دریافت تسهیلات نیاز ندارند، اظهار کرد: افزایش قیمت دلار و مواد اولیه بهانه خودروسازان برای گران فروشی است در حالیکه قطعه‌سازان تنها هزینه مواد اولیه را براساس دلار پرداخت می‌کنند و سایر هزینه‌ها مانند دستمزد کارگران و پول آب، برق و گاز ریالی پرداخت می‌شود.

عدم عرضه خودرو به بازار باعث گرانی چهارچرخ‌ها شد

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دلیل اصلی گرانی خودرو عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نهادی مانند شورای عالی رقابت، سازمان حمایت از مصرف کننده و... بر نحوه فعالیت خودروسازان و قطعه سازان نظارت ندارد.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با بیان اینکه افسارگسیختگی در صنعت خودرو مشهود است، ادامه داد: عدم انجام تعهدات خودروسازان و نظارت‌پذیر نبودن این بخش مشکلات بسیاری برای صنعت خودرو رقم زده است.

گرانی خودرو در یک سال اخیر ناشی از سیاست خودسرانه خودروسازان بود

پارسایی با بیان اینکه گرانی خودرو در یک سال اخیر ناشی از سیاست خودسرانه خودروسازان بود، تصریح کرد: سازوکار فروش نقدی خودروسازان واضح نیست چراکه در عرض کمتر از یک دقیقه ظرفیت فروش آنها تکمیل می‌شود و هیچ یک از متقاضیان واقعی نمی‌توانند در فروش فوری‌ها ثبت نام کنند.

پرداخت تسهیلات به خودروسازان به معنای تبعیض میان خودروسازان و سایر واحدهای تولیدی است زیرا بانک‌ها به واحدهای تولیدی دارای چک برگشتی تسهیلات پرداخت نمی‌کند

وی با بیان اینکه مواد اولیه خودروسازی با ارز نیمایی یا دولتی وارد کشور می شود بنابراین نباید با افزایش نرخ دلار قیمت خودرو دچار رشد چندانی می‌شد، گفت: در حال حاضر خودروسازان به بانک‌ها 30 هزار میلیارد تومان بدهی دارند از سوی دیگر زیان انباشته این شرکت‌ها چندین برابر سرمایه‌شان است.

بدهی 40 هزار میلیادی خودروسازان به قطعه‌سازان و مردم

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با بیان اینکه بدهی خودروسازان به قطعه سازان 20 هزار میلیارد تومان و به مردم بابت پیش فروش‌ها حدود 20 هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: توجیهی برای پرداخت تسهیلات بیشتر به خودروسازان و قطعه‌سازان وجود ندارد چراکه به احتمال زیاد این تسهیلات به بدهی‌های خودروسازان افزوده می شود.

وی با بیان اینکه خودروسازان سابقه خوبی در مدیریت منابع مالی ندارند، بیان کرد: پرداخت تسهیلات به خودروسازان به معنای تبعیض میان خودروسازان و سایر واحدهای تولیدی است زیرا بانک‌ها به واحدهای تولیدی دارای چک برگشتی یا بنگاه هایی که تسهیلات بسیار دریافت کرده اند یا زیان ده باشند، تسهیلات پرداخت نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس تاکید کرد: در صورتی که به خودروسازان اجازه ادامه فروش فوری داده شود مشکلات صنعت خودروسازی روز به روز بیشتر شده و بحران آنها شدیدتر می شود.