ورود بازار مسکن به رکود عمیق

 حسام عقبایی در پاسخ به این سوال که آیا از کسادی بازار مسکن باید خوشحال شد که باعث افت قیمت می‌شود، گفت: بازار مسکن در رکود فرو رفته است و این رکود باعث کاهش قیمت خواهد شد.

اخبار اقتصادی- عقبایی در پاسخ به این سوال که آیا این کسادی بازار مسکن را می توان با رکود سال‌های 92 تا 96 که بسیار عمیق بود مقایسه کرد، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که حجم معاملات مسکن 78 درصد کاهش داشته است و چند سال گذشته شاید چنین افت معاملاتی نداشتیم.

* کاهش 30 درصدی قیمت 150 متر به بالا تا شهریور ماه

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه واحدهای 150 متر به بالا 30 درصد کاهش قیمت داشته باشند و باید پیش‌بینی خود را در خصوص واحدهای زیر 150 متر نیز این طور عنوان کرد که افت قیمت این واحدها از 5 درصد تا 30 درصد خواهد بود. 

* 80 درصد معاملات اخیر مسکن برای سرمایه‌گذاری بود

وی با تأکید بر اینکه این افت قیمت‌ها منوط به این است که شرایط ویژه‌ای برای حامل‌های انرژی و بازار ارز رخ ندهد، گفت: طی سال‌های 96 و 97 بیش از 80 درصد خرید مسکن برای سرمایه‌گذاری بود و 20 درصد معاملات تنها توسط مصرف‌کننده‌های واقعی صورت گرفته است. 

عقبایی با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن باعث شد تا قدرت خرید مسکن کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند، اظهار داشت: نباید با این عنوان که بازار مسکن با ورود به رکود افت قیمت را تجربه خواهد کرد خوشحال شد چرا که بخش مسکن با 1300 شغل وابسته است.