زیان ۴ میلیارد دلاری مردم آمریکا از وضع عوارض جدید بر کالاهای چینی

 بیش از 200 تولید کننده و فروشنده کفش از جمله نایک و فوت لاکر از دونالد ترامپ خواستند عوارض بالاتر بر واردات چین را که در ماه آینده اجرایی می شود، بر دارد.

اخبار اقتصادی- این شرکت ها نامه ای امضا کردند و طی آن هشدار دادند که عوارض جدید سالانه 4 میلیارد دلار برای مشتریان آمریکایی بار مالی اضافی خواهد داشت و احتمال رکود اقتصادی را افزایش می دهد.

  در این نامه آمده است:« اعمال عوارض در ماه سپتامبر بر اکثریت کفش هایی که از چین می آید مخصوصاً تمام کفشهای چرمی، باعث می شود افراد و خانواده های سخت کوش آمریکایی نتوانند از آسیبهای این افزایش عوارض در امان بمانند».

طبق این نامه، این عوارض مانند مالیاتی عمل می کند که  اشخاص و خانواده های آمریکایی مجبور به پرداخت آن هستند.

 حدود 160 گروه تجاری دیگر شامل نرم افزار و محصولات الکترونیکی به همراه خرده فروشان، تولید کنندگان مشروبات الکلی و بسیاری از گروه های دیگر هم نسبت به بالا رفتن قیمت‌ها و آسیب دیدن اطمینان مصرف‌کننده به ترامپ هشدار داده اند.

 مت پریست، رئیس توزیع کنندگان و خرده فروشان کفش در آمریکا در بیانیه ای گفت:« ما از اول به کاخ سفید گفتیم که این عوارض را خانواده های آمریکایی به صورت قیمت‌های بالاتر پرداخت خواهند کرد و با توجه به مالیات بالای فعلی بر واردات، این عوارض فرصت های شغلی را از بین می برند».

 شورای صنعت فناوری اطلاعات که موافق تغییر اقدامات تجاری ناعادلانه چین است،  اعلام کرد:«ابزار فعلی عوارض موثر نیستند و ما همچنان شاهد پیامدهای منفی آن هستیم».

 دفتر نمایندگی تجارت آمریکا در روز چهارشنبه طرح های ترامپ برای وضع پنج درصد عوارض اضافی بر 300 میلیارد دلار واردات چین را که از اول سپتامبر و 15 دسامبر اجرایی می شود، تایید کرد. واشنگتن قبلاً وضع 10 درصد عوارض اضافی بر این واردات راتصویب کرده بود.

 طبق گفته شرکت های کفش، 15 درصد عوارض اضافی به میانگین 11 درصد عوارض قبلی اضافه شده و برای برخی کفش ها به 67 درصد خواهد رسید.