زعفران ارزان‌تر نمی‌شود

 منوچهر مالکی اظهار کرد: در سال گذشته قیمت هر کیلو زعفران در ابتدای فصل برداشت سال گذشته به دلیل رشد بهای ارز به ۱۶ میلیون تومان رسید، اما این رقم در حال حاضر به مرز ۹ میلیون تومان کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی-وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی برخی تاجران و صادرکنندگان برای خرید ارزان قیمت از کشاورزان جوسازی می‌کنند، اما افت بیشتر قیمت زعفران توجیحی ندارد و این اقدامات راه به جایی نمی‌برد.

این تولیدکننده عمده زعفران در تربت حیدریه با بیان اینکه معاملات زعفران روال طبیعی خود را طی می‌کند، گفت: بهای زعفران به عنوان محصولی صادراتی با نرخ دلار همبستگی دارد و از نوسانات ارزی تاثیر می‌پذیرد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که هنوز قیمت این محصول با ارزش دلاری آن فاصله دارد. زیرا همزمان با رشد ۱۰ برابری ارز (یک هزار تومان به ۱۰ هزار تومان) طی سال‌های اخیر قیمت محصولی همچون پسته نیز به همین نسبت رشد کرده، اما قیمت زعفران نهایتا تا چهار برابر افزایش یافته است که باید به مرور به این نسبت نزدیک‌تر شود. زیرا هر گرم زعفران در اروپا به قیمت ۱۰ یورو معامله می‌شود و لازم به نظر می‌رسد به کمک سازوکار بورس در کشف قیمت‌ها و با حمایت‌های دولت، نرخ فروش زعفران ایرانی به قیمت‌های فروش آن در بازار‌های صادراتی نزدیک‌تر شود.

به گفته مالکی، با توجه به هزینه‌های تولید، فروش محصول با قیمت‌های پایین را برای کشاورز غیر اقتصادی و بدون توجیه می‌کند؛ چراکه در حال حاضر هزینه خرید یک ساعت آب ۷۰۰ هزار تومان است و اگر قیمت‌ها بیش از حد کاهش یابد، در سال‌های آتی تولید برای کشاورزان صرفه اقتصادی نخواهد داشت. آنچنان که به دلیل برخی جوسازی‌ها توسط دلالان برای کاهش کاذب قیمت‌ها در بازار، شاهد فروش پیاز زعفران توسط برخی کشاورزان بودیم. زیرا قیمت پیاز زعفران تقریبا معادل خود محصول زعفران بوده و به همین دلیل برخی کشاورزان پیاز خود را از زمین خارج کرده و اقدام به فروش آن کرده اند.

پیش بینی رشد حجم معاملات

مالکی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های خوب سال گذشته انتظار می‌رود میزان برداشت محصول در سال زراعی جدید و حجم معاملات در بورس با افزایش رو به رو شود.

وی بیان کرد: البته ممکن است به دلیل بروز سرما یا گرمای ناگهانی دمای هوا در زمان برداشت گل ها، حجم تولید متفاوت از پیش بینی‌ها محقق شود. اما سطح زیرکشت زعفران در کشور در حال افزایش بوده و امسال در استان‌هایی همچون اصفهان، شیراز و کرمانشاه افزایش یافته است.

رضایت از بورس

این تولیدکننده نمونه زعفران کشور با تاکید بر اینکه کشاورزان از معاملات زعفران در بورس کالا بسیار راضی هستند، عنوان کرد: عرضه این محصول در بورس خیلی برای کشاورزان مثمرثمر بوده و کشاورزان زعفران کار از این فروش محصول خود در بورس رضایت دارند. زیرا گرچه اخیرا قیمت‌ها در بورس کاهش یافته و حتی پایین‌تر از بازار سنتی قرار گرفته، اما عمده کشاورزان محصول خود را با قیمت‌های بالای ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان در هر کیلو فروخته اند و تنها افراد معدودی هستند که یا محصول خود را عرضه نکرده اند و یا محصولشان به دلیل کیفیت پایین امکان فروش در بورس را نداشته است. این در حالی است که پیش از عرضه زعفران در بورس، کشاورز امکان فروش محصول خود به این قیمت‌ها را نداشت و عمده سود آن‌ها نصیب دلالان و تاجران می‌شد.

به گفته وی، در حال حاضر نیز کمتر از ۶-۷ تن محصول در انبار‌های بورسی باقی مانده و عمده محصول کشاورزان به فروش رسیده و این در شرایطی است که تا برداشت محصول جدید ۴۰ روز باقی مانده و امید کشاورزان به بورس است تا بتوانند محصول سال جدید خود را نیز در این بازار به صورت مستقیم و با قیمت‌های عادلانه بفروشند.

این تولیدکننده زعفران، افزایش تعداد و توسعه ظرفیت‌های انبار‌های زعفران مورد تایید بورس کالا را نویدبخش توسعه معاملات این محصول در بستر بورس دانست.

مالکی اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری ظرفیت انبار‌های تحت کلید بورس افزایش یافته و تعداد انبار‌های بورسی به ۵ انبار رسیده اند که همین امر نوید توسعه معاملات زعفران در بورس را می‌دهد.

این فعال بازار زعفران با اشاره به تجربه موفق عرضه زعفران و زیره در بورس کالا، از امکان عرضه سایر محصولات کشاورزی در بورس برای کشف قیمت و حمایت از کشاورزان و حذف دلالان سخن گفت و افزود: افزون بر مزیت کشف قیمت در بورس برای کشاورزان، معامله زعفران در این بازار کمک کرده تا قیمت این محصول صادراتی نیز همسو با نوسانات ارز نوسان کند. ضمن اینکه به کمک بورس کالا کشاورزان به راحتی پول خود را در کمترین زمان ممکن دریافت کرده اند و با توجه به لزوم رعایت استاندارد‌های بورس، کیفیت محصول تولیدی و صادراتی ایران نیز افزایش یافته که در نتیجه این رشد کیفیت، قیمت‌های فروش نیز بالاتر بوده است. این در حالی است که پیش از عرضه زعفران در بورس کشاورزان به موضوع کیفیت اهمیت نمی‌دادند و تنها به کمیت محصول توجه داشتند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اعلام مزایای فوق، سایر محصولات کشاورزی نیز می‌توانند به منظور برخورداری از شفافیت قیمتی لازم در این بازار عرضه شوند؛ بطوریکه اخیرا پسته نیز در صف ورود به بورس کالا و کشف قیمت در این بازار شفاف قرار گرفته است.