یارانه پردرآمدها حذف می شود؟

اخبار اقتصادی- بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌های مربوطه خانوارهای ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرت‌های خارجی، خودروهایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، دارایی‌های مختلف و کلیه اطلاعاتی که بر روی کد ملی فرد ثبت شده دهک‌بندی شده‌اند. یعنی از گروه‌های کم درآمد تا پردرآمد دسته بندی می‌شوند.

به گزارش افکارنیوز، علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: حذف یارانه حدود 700 تا 800 هزار نفر در قالب کمتر از 200 هزار خانواده که درآمد بالای میلیاردی در سال دارند از اول مهر اجرایی می شود. وی البته افزود: الان زمینه برای قطع یارانه سه دهک فراهم نیست.

ربیعی با بیان این که قطع یارانه‌ها قطعا شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود و عدد 30 میلیون نفر مدنظر ما نیست، گفت:«من مجدد تاکید می‌کنم طبقات متوسط مطمئن باشند که ما تصمیم غلطی نمی‌گیریم که تاثیر منفی بر درآمد آن ها داشته باشد، پایگاه اطلاعاتی ایرانیان بسیار دقیق بوده و اطلاعات دقیقی در آن ثبت شده است و با آرامی در این زمینه حرکت کردیم.»

با این توضیحات معلوم نیست در نظر دولت، آیا غیر از 700 تا 800 هزار نفر که درآمدهای میلیاردی دارند، بقیه جزو طبقه متوسط و پایین هستند یا این که بر خلاف توضیحات سخنگو، پایگاه اطلاعاتی ایرانیان دقیق نبوده و اطلاعات آن قابل خدشه است.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موضوع ساماندهی یارانه ها به معنای حذف یارانه مردم نیست، گفت: مجلس هیچگاه به دنبال قطع یارانه مردم نبوده است، چراکه رقم یارانه پنهان ٢٠ برابر یارانه پرداختی به مردم بوده و دولت باید بخش یارانه‌های پنهان را ساماندهی کند.

نماینده مردم آباده بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی، افزود: این موضوع که عده ای در فضای مجازی می گویند مجلس به دنبال قطع یارانه نقدی مردم بوده صحیح نیست چراکه مجلس مخالف قطع یارانه مردم است.

دولت بانک اطلاعاتی ضعیفی برای حذف یارانه دهک های پردرآمد جامعه دارد

وی با انتقاد از حذف یارانه قشر ضعیف و متوسط جامعه، ادامه داد: دولت مکانیزم و بانک اطلاعاتی ضعیفی برای حذف یارانه دهک های پردرآمد جامعه داشته و به جای این دهک ها در روزهای اخیر یارانه اقشار ضعیف که حتی باید یارانه آنها اضافه شود، را قطع کرده است.

شیوه ای که دولت برای حذف دهک های بالای درآمدی انتخاب کرده نتیجه مطلوبی ندارد، بلکه همانند روزهای اخیر مشکلاتی برای دهک های پایین درآمدی که یارانه آنها قطع شده ایجاد می کند.