آمادگی وزارت نیرو برای مقابله با سیلا‌ب‌ها

 رضا اردکانیان در مراسم افتتاح سامانه پایش وضعیت نیروگاهی با اشاره به اینکه آمادگی وزارتخانه برای مقابله با سیلاب‌ها همواره در حال افزایش است، گفت: به کمک اطلاعات و پایش وضعیت استان‌های مختلف، آمادگی وزارت نیرو برای برخورد با سیلاب‌ها افزایش یافته است، اما باید این نکته را متذکر شوم که پیش‌بینی سیلاب و بارش‌ها با سازمان هواشناسی‌ است.

اخبار اقتصادی-وی با تأکید بر اینکه پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای سه ماه پاییز شرایط طبیعی بارش ها بوده، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در حال پایش وضعیت استان‌های مختلف به صورت منظم است، بنابراین این وزارتخانه از نظر وضعیت مخازن سدها، رودخانه‌ها و شرایط آنها برای عبور از سیلاب و نیازهای پایین‌دست مخازن آمادگی کاملی دارد، پس سعی داریم با به دست آوردن اطلاعات و داده‌های سازمان هواشناسی، سطح آمادگی وزارت نیرو را افزایش دهیم. 

اردکانیان ادامه داد: قطعاً سایر دستگاه‌ها با ما در این زمینه همکاری دارند و استانهای مختلف تحت مدیریت بحران قرار دارند، به همین منظور در شرکت مدیریت منابع آب، ستاد فرماندهی مدیریت سیلاب فعال شده است که به زودی گزارش جامعی ارائه می‌شود تا مناطقی که ضعف دارند، آمادگی خود را افزایش دهند. 

وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها در بازه زمانی سه ماهه است و هشدارها در بازه زمان کوتاه مدت از 24 ساعت تا 72 ساعت است، گفت: مردم باید نسبت به این هشدارها توجه داشته باشند، هر چند دستگاه‌های متبوع در مواقع بارش‌های شدید و وقوع سیل هشدار می‌دهند. 

وی خاطرنشان کرد: به هر حال آزادسازی حریم و بستر رودخانه از مهمترین اقدامات برای افزایش آگاهی‌ها است که باید به طور جدی به آن پرداخته شده و دستگاه قضا نیز به آن توجه کافی داشته باشد که قطعا دارد. 

به گفته وی، هر میزان که بتوانیم با رعایت قانون با چارچوب‌های اخلاقی از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها بکاهیم، به نفع کشور است. 

وزیر نیرو در خصوص اینکه در چند سال گذشته بدهی‌های وزارت نیرو یکی از موارد مورد توجه است، گفت: در دو سال اخیر وزارت نیرو 40 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بخش خصوصی بدهکار بود، اما باید موضوعی را متذکر شد و آن این است که صنعت آب و برق جزو صنایع معتبر کشور است، پس در این مدت با استفاده از سازوکارهای قانون بودجه، مبالغ قابل توجهی از این بدهی‌ها تسویه شد و همین موضوع باعث شد بخش خصوصی به صورت مستمر در چرخه سرمایه‌گذاری طرح‌های جدید قرار گیرد. 

وی تأکید کرد: آثار تغییر نرخ ارز و تأثیر آن در برخی قراردادها میان وزارت نیرو با بخش خصوصی نیازمند پیگیری است که امیدواریم این مشکلات به زودی حل شود. 

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل عرضه کم برق در بورس انرژی چیست، گفت: این موضوع را از شرکت توانیر پیگیری و بررسی خواهیم کرد. 

وزیر نیرو همچنین در خصوص اینکه وزارت نیرو مسئول کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی با افغانستان، ارمنستان، تاجیکستان و روسیه است، گفت: این وزارتخانه مسیر کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی با افغانستان، ارمنستان، تاجیکستان و روسیه در منطقه و تعدادی از کشورهای خارج از منطقه است،‌بنابراین سعی می‌شود در قالب کمیسیون‌های مشترک عزم و پشتیبانی لازم از شرکت‌های ایرانی صورت گیرد. 

به گفته وی، البته این شرکت‌ها باید اصول حرفه‌ای کار را رعایت کنند و اینطور نباشد که چند شرکت ایرانی در کشورهای منطقه  همسایه مشغول فعالیت هستند، رقابت ناسالمی با هم داشته باشند. 

وی افزود: پس بحث الحاق به اوراسیا نیز میدان بزرگتری را پیش‌روی ظرفیت‌های فنی و مهندسی ایران می‌گذارد، پس این موافقتنامه تجاری است، اما وقتی ارتباط تجاری برقرار شده و رفت و آمدها وسیع می‌شود، برای سایر بخش‌ها و رشته‌ها نیز جای کار وجود دارد.