مناطق میانی تهران رکورد دار خرید و فروش مسکن شدند

 مصطفی‌قلی خسروی با بیان اینکه از یکم تا بیست و هفتم مهر امسال بالغ بر ۳ هزار و ۵۶۵ فقره قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران به امضا رسیده است گفت: این میزان معاملات نسبت به ۲۷  روز ابتدای ماه گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷ درصد کاهش داشته است.

اخبار اقتصادی-او ادامه داد: آمارها نشان دهنده آن است که در این مدت ۱۱ هزار و ۳۸۴ اجاره نامه در تهران منعقد شده که نسبت به ۲۷ روز ابتدای ماه گذشته ۴ درصد افزایش و نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران بیان کرد: در کل کشور از ابتدای مهر  تا کنون بالغ بر ۲۴ هزار و۹۴۴ قرارداد خرید و فروش ملک امضا شده که نسبت به ۲۷ روز ابتدای شهریور ۴ درصد افزایش و نسبت به مهر سال قبل ۵۵ درصد کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه از ابتدای مهر  ۴۱ هزار و۳۵۴ اجاره‌نامه در کل کشور به امضا رسیده است, گفت: این میزان قرارداد نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷درصد کاهش یافته است.

قیمت مسکن در منطقه یک تهران نسبت به اردیهبشت ۲۵ درصد کاهش یافته است

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه قیمت مسکن در منطقه یک تهران نسبت به اردیبهشت امسال ۲۵ درصد کاهش یافته است. گفت: میانگین نرخ آپارتمان در منطقه یک به سطح اسفند سال قبل برگشته که این مساله می‌تواند به افزایش معاملات منجر شود.

خسروی تصریح کرد: با وجود اینکه در مناطق شمالی تهران قیمت‌ها افت محسوسی داشت در مناطق میانی و جنوبی هنوز آن‌طور که باید و شاید نرخ‌های پیشنهادی پایین نیامده است.

او بیان کرد: آمار نشان می‌دهد که بازار مسکن در مناطق شمالی و جنوبی تهران کساد است و عمده خرید و فروش‌ها در مناطق میانی انجام می‌شود.

خسروی با اشاره به اینکه افزایش ۲۰ درصدی معاملات شهر تهران نسبت به ماه قبل این نوید را می‌دهد که در ماه‌های آینده شاهد رشد تدریجی قراردادها باشیم افزود: در مهر با توجه به عملکرد سنتی بازار انتظار داشتیم تعداد معاملات مسکن نسبت به شهریور کاهش پیدا کند اما این‌گونه نشد.

معاملات بعد از ماه صفر افزایش می‌یابد

وی تاکید کرد: معمولا در ماه‌های محرم و صفر به علت مسائل اعتقادی، مردم از خرید ملک خودداری می‌کنند. بنابراین با پایان یافتن ماه صفر پیش‌بینی ما این است که شاهد رشد نسبی قراردادها باشیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن گفت: هم اکنون کسانی که به نقدینگی نیاز دارند خانه‌های خود را زیر قیمت می‌فروشند که عمده قراردادها در این نوع فایل‌ها منعقد می‌شود.

او توضیح داد: تجربه رونق و رکود دوره های گذشته نشان می‌دهد که بعد از جهش قیمت، معاملات کاهش می‌یابد و به همین دلیل قیمت‌های پیشنهادی تا مدت محدودی افت می‌کند. بعد با یک بازه مقاومتی در بازار مواجه می‌شویم که قیمت‌ها در یک سطح ثابت می‌ماند.

او گفت: پیش بینی می شود در شش ماهه دوم امسال شاهد ثبات قیمت مسکن و افزایش معاملات باشیم.

خسروی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی در تولید وعرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اظهار کرد: برنامه‌هایی مثل اقدام ملی تولید و عرضه مسکن و همچنین مسکن استیجاری که شهرداری اعلام کرده با دولت در این زمینه همکاری می‌کند در کنترل فضای روانی بازار مسکن موثر بوده است.

خسروی تصریح کرد: امیدواریم با عملیاتی شدن این برنامه‌ها و پای کار آمدن بخش خصوصی و همچنین با ایجاد توازن عرضه و تقاضا، نوسانات بازار به حداقل برسد.

رئیس اتحادیه املاک تهران توضیح داد: ساخت و ساز در استان تهران به حدود ۲ برابر معاملات رسیده و وزارت راه و شهرسازی با تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می‌تواند رونق و آرامش را به بازار مسکن بازگرداند.

براساس آمارهای ارائه شده  در گزارشی از تحولات قیمت زمین، آپارتمان و اجاره بها حدفاصل بهار ۹۷ تا بهار ۹۸ ، قیمت زمین در مدت مذکور ۱۷۵ درصد و نرخ اجاره بها ۳۵ درصد رشد داشته است.

همچنین در این مدت قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی ۱۰۹.۶ درصد و متوسط مبلغ اجاره به‌علاوه‎ سه‌ درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی ۳۵ درصد افزایش داشته است.