طرح مسکن ملی و شرایطی سخت برای خانه دار شدن

 اخبار اقتصادی-وعده خانه دار شدن مردم یکی از وعده های مهم حسن روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری بود و با انتقاداتی که از مسکن مهر عنوان کرد در زمان انتخابات گفت که مسئله مسکن در اولویت دوم جوانان است که به آن توجه ویژه‌ای دارم.

به گزارش افکارنیوز، حالا تقریبا کمتر از دو سال به پایان دولت مانده و مسئولان اجرایی تصمیم گرفته اند که طرح مسکن ملی را اجرایی کنند.

روز گذشته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی جزئیات آغاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن را اعلام کرد که بر این اساس چهار شرط تاهل، عدم استفاده از تسهیلات دولتی حوزه زمین و مسکن از اول انقلاب تاکنون، عدم داشتن مالکیت از تاریخ اول تیرماه 84 به بعد و سابقه 5 سال سکونت عنوان شد.

شرط هایی که برای طرح مسکن ملی مطرح شده بی شباهت به مسکن مهر نیست اما تفاوت هایی دارد.

سوال اساسی اینجاست چرا دولت و عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی مسکن مهر را طرحی مزخرف خوانده بودند اما اکنون می بینیم مانند همان شرایط دوباره مطرح می شود.

نکته جالب اینجاست که بر اساس اعلام رسمی قیمت‌تمام شده ساخت واحدهای مسکونی در طرح مذکور 1.5 تا 2.5 میلیون تومان اعلام شد و متقاضی همان ابتدا باید 30 درصد قیمت تمام شده واحد مسکونی را پرداخت کند که این رقم نیز هنوز نهایی نشده است.

در طرح ملی مسکن قرار است 75 تا 100 میلیون تومان وام به متقاضی پرداخت می شود که سود این تسهیلات 18 درصد بوده و متقاضی ماهانه در روش ساده و پلکانی به ترتیب 1.9 میلیون و حدود 2 میلیون تومان را طی 12 سال پرداخت کند

اما در طرح مسکن مهر بیشترین وام 50 میلیونی بود که که حدود 450 هزار تومان قسط داشت.

نکته مهم در این میان این است که مسکن مهر از همان ابتدای دولت نهم استارت زده شد اما مسکن ملی در حالی قرار است اجرایی شود که زمان زیادی تا پایان کار دولت باقی نمانده و نشان می دهد دولت حسن روحانی عزمی جدی برای خانه دار شدن مردم نداشته است.

به نظر می رسد طرح مسکن ملی به دولت بعدی کشیده شود و دولت آینده باید بار مسئولیت این پروژه را به دوش بکشد.

خانه دار شدن مردم موضوعی اساسی است اما واقعا سوال اینجاست با این شرایط 4 گانه و وام 12 ساله با سود 18 درصد آیا مردم خانه دار می شوند؟

امید جعفری