کشف میدان نفتی نام آوران، نگاه دنیا را به ایران تغییر خواهد داد

 محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به کشف میدان نفتی در منطقه نام آوران، گفت: کشف میادین نفتی جدید منجر به افزایش ذخایر نفتی آن کشور می شود، کشف میدان نفتی "نام آوران" رتبه ایران در ذخایر نفتی جهان ارتقا می بخشد.

اخبار اقتصادی- او با بیان اینکه میزان برداشت میدان نفتی " نام آوران" اهمیت دارد، ادامه داد: برنامه توسعه‌ای و تولیدی در این میدان بسیار مهم است. تعداد زیادی میدان نفتی در جهان وجود دارد که پتانسیل آن ها هنوز از بالقوه به بالفعل تبدیل نشده است، زمانی که این پتانسیل به اجرا در آید می توان در آن سرمایه گذاری  و از آن بهره برداری کرد.

خطیبی بیان کرد: زمان تولید نفت از میدان نفتی "نام آوران" توان تولیدی در سطوح کلان کشوری نیز افزایش پیدا خواهد کرد. باید با توجه به برنامه ریزی های توسعه ای محور وزارت نفت برای این میدان، منتظر فرا رسیدن زمان بهره برداری از این میدان باشیم.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه کشف میدان نفتی "نام آوران" تاثیری در منابع نفتی عربستان نخواهد گذاشت، افزود: کشف منبع نفتی در یک منطقه‌ برابر با کاهش منابع دیگر نیست. با توجه به اینکه عربستان منابع خود را دارد، کشف این میدان تأثیری در بازار نفت آن نخواهد گذاشت.

 او درباره میزان تاثیر میدان نفتی کشف شده در بازار جهانی، ادامه داد: اگر بازار نفت تنظیم نشود تمام کشور‌ها مجبورند نفت را به قیمت پایین بفروشند، اما در صورت تعامل کشورهای دارای منابع نفتی، بازار نفت همانند تصمیمات اوپک تحت کنترل بوده و کاهش شدید قیمت نفت دیگر در بازارجهانی مشهود نخواهد بود.

خطیبی افزود: هم اکنون رقابت سالمی بین کشور‌ها برقرار است، اما در عین حال ایران به عنوان یکی صادر کنندگان نفت دارای منافع مشترک است که همین امر مسبب ایجاد همکاری های متقابل با سایر کشورهاست.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: میدان نفتی کشف شده"نام آوران" قطعا موقعیت ایران را تغییر خواهد داد و با فرارسیدن زمان تولید از این میدان، نگاه جهان نسبت به ایران و قدرت انرژی آن تغییر جدی خواهد کرد.

او بیان کرد: هرچقدر که ظرفیت تولید نفت در کشور افزایش پیدا کند، همین امر تبدیل به یک پتانسیل بالفعل می شود که از نظر اقتصادی برای کشورمان بسیار مناسب است.