مزایای انتشار اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه دولت

 علی سعدوندی با بیان اینکه، دولت به اشتباه  روی فروش یک میلیون بشکه نفت در روز حساب باز کرده است، گفت: به نظر می‌رسد، این روش نوعی استقراض از بانک مرکزی است که بدترین نوع استقراض و ساده‌ترین روش پوشش کسری بودجه است.

اخبار اقتصادی- این کارشناس اقتصادی، با اشاره به دلایل ناکارآمد بودن جایگزینی درآمد مالیاتی طی سالآینده، گفت: در کوتاه مدت راهکار تامین کسری بودجه، افزایش نرخ مالیات نیست. برای درآمد مالیاتی، باید افزایش پوشش مالیاتی داشته باشیم. اگر فقط 60 درصد جامعه، مودی مالیاتی هستند و  تصمیم بر پوشش کامل داریم، باید نخست نرخ مالیاتی را کاهش دهیم و از این طریق مردم را تشویق می­کنیم تا خوداظهاری کنند. با این کار پوشش مالیاتی افزایش می­‌یابد.

وی افزود، با این کار بانک مرکزی پایه پولی را در خدمت دولت قرار می‌دهد. اگر درآمد نفتی هم نباشد باز همین عملیات می‌تواند شکل گیرد، منتها بانک مرکزی در یک سمت ترازنامه به‌جای ارز، بدهی به دولت را درج می‌کند که هیچ تفاوتی از این نظر بین آنها وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید سیاست نیم قرن گذشته خود را متوقف و کاری کند که همه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه و حتی  افغانستان انجام داده‌اند، یعنی از  نقدینگی موجود در جامعه به‌صورت اوراق بدهی استقراض کرده و استفاده کنند.

به گفته سعدوندی اوراق بدهی برخلاف دیگر بدهی‌های فعلی دولت که برای نظام بانکی به دلیل جاری و سیال نبودن مرگبار است، برای اقتصاد نجات‌بخش خواهد بود. اگر این اوراق در ترازنامه کل بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی قرار گیرد، به نفع جامعه، دولت و بانک‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه، در کوتاه مدت و در این بازه زمانی پیش رو هم باید برای جبران هزینه­‌ها، استقراض داخلی کرد، تاکید کرد،  افرادی که زمانی در مقابل استقراض داخلی موضع می­‌گرفتند، امروز به این نتیجه رسیدند که باید استقراض خارجی داشته باشیم. نکته مهم آنکه استقراض داخلی با خارجی  متفاوت است و آنچه در دنیا تحت عنوان بحران بدهی‌ها شناخته می شود عمدتا مربوط به بدهی خارجی است.