افزایش آمار چک های برگشتی در روزهای کرونایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد در استان تهران حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۶۳۰ هـزار میلیارد ریال مبادله شده است.

اخبار اقتصادیدر این بین، ۵۰ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشـور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است.
از طرفی ۶۴.۱ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۵۱.۷ درصد)، خراسان رضوی (۶ درصد) و اصفهان (۶.۴ درصد) مبادله شده است که بیش‌ترین سـهم را در مقایسه با سایر استان‌ها به خود اختصاص داده اند.

لازم به ذکر است که بالغ بر ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک به ارزش بالغ بر ۱۱۰۲ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱.۵ درصد افزایش و از نظر مبلغ ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در ماه مورد بررسی، در کل کشور ۹۱.۸ درصد از کل تعداد چک های مبادلـه‌ای و ۸۹.۸ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد.

در مهرماه ١٣٩٨ در استان تهران حدود ٢ میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک به ارزشـی حـدود ۵۷۷ هـزار میلیارد ریال وصول شد.

در ماه مورد بررسی در استان تهران از نظر تعداد ۹۲.۶ درصد و از نظر ارزش ۹۱.۵ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

در مدت مورد بررسی در بین سایر استان‌های کشور بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (۹۲.۹ درصد)، البرز (۹۲.۷ درصد) و یزد (۹۲.۶ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۳.۳ درصد)، خراسان شمالی (۸۷.۲ درصد) و چهارمحال و بختیاری (۸۷.۳ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در بین سایر استان‌های کشور بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب استان‌های البرز و ایلام (هر کدام ۹۱.۹ درصد)، خوزستان (۹۱.۴ درصد) و گیلان (۹۰.۵ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۴.۴ درصد)، خراسان شمالی (۸۵.۲ درصد) و هرمزگان (۸۵.۳ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.