اولویت با کدام است :سلامت یا بازگشت به کسب و کار

علیرضا دائمی، معاون سابق برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو اظهار داشت: ما باید بدانیم هر اقدامی که می‌کنیم چه عواقبی هم از لحاظ اقتصادی، هم اجتماعی و هم سلامت مردم دارد و به هیچ وجه نباید اقدامی یا تصمیمی انجام گیرد که سلامت مردم را به خطر بیندازد.

اخبار اقتصاد ی- وی افزود: اگر بخواهیم صرفاً بین سلامت جامعه و اقتصاد، یکی را انتخاب کنیم و بگوییم با توجه به ضرورت‌های اقتصادی، اقتصاد دارای ارجحیت است، ممکن است عواقب بسیار زیانباری داشته باشد، یعنی ممکن است این بیماری به‌اندازه‌ای گسترده شود که از تحمل ساختار سلامت کشور فراتر رود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه " طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای کنترل شرایط و جلوگیری از تشدید شیوع بیماری، طرح مناسبی است"، گفت: این بیماری در اغلب نقاط جهان گسترش یافته، در برخی نقاط مثل ایتالیا و اسپانیا به‌دلیل آنکه دیرتر از زمان لازم نسبت به کنترل آن در جامعه اقدام کردند، وضعیت اسفبارتر از نقاط دیگر جهان شده است و به‌شدت با تسرّی این ویروس مواجه شده‌اند، در کشوری مثل چین و کره جنوبی، به‌دلیل اعمال محدودیت‌های بموقع و برنامه‌ریزی درست، توانستند شیوع این بیماری را کنترل کنند، در آمریکا نیز که مسائل اقتصادی بر سلامت مردم ترجیح داده شد، شاهد آن هستیم که رتبه نخست جهان را در تسرِی و گسترش این بیماری دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد ما ظرفیت این را دارد که در هر زمان خود را ترمیم کند، اما در وهله فعلی نیاز است که ما با ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بتوانیم تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را به مطلوب‌ترین شیوه ممکن، ادامه دهیم.

دائمی با بیان اینکه "باید توجه داشت در شرایط اقتصاد کرونایی و فعال نبودن بخش تقاضا، مشاغلی از قبیل کارگران روزمرد، رانندگان تاکسی و حتی کارگاههای کوچک و متوسط تولیدی بیشترین زیان را می‌بینند"، گفت: دولت باید در چنین شرایطی، با بهره‌گیری از تجارب کشورهای موفق، اقدام به اعطای تسهیلاتی کند تا این قبیل مشاغل بتوانند با رعایت شرایط حاکم بر جامعه برای جلوگیری از تشدید شیوع ویروس کرونا، تا زمان بهبود شرایط زندگی خود را بچرخانند.

وی افزود: این‌که اکنون در هفته پایانی فروردین ماه و یا شروع ماه اردیبهشت، چه تصمیمی برای کشور مفیدتر است، بهتر است رعایت شرایط بهداشتی و پروتکل‌های وزارت بهداشت برای عدم تسری بیش از پیش ویروس کرونا را در محوریت قرار دهیم اما با نگاهی به فعالیت‌های شبانه‌روزی حوزه آب و برق که دو زیرساخت مهم زندگی، بهداشت، درمان و تمامی فعالیت‌های رایج کشور هستند، می‌توان برای آغاز به کار مشاغلی که فعالیت آنها ضرورت دارد، الگو گرفت.

معاون سابق برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تصریح کرد: در دو ماه گذشته، در شدیدترین روزهای شیوع ویروس کرونا و روزهای تعطیل نوروز، کارکنان صنعت آب و صنعت برق در نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و... با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌گونه‌ای فعالیت کردند که هیچ خللی در تأمین آب و برق کشور ایجاد نشد و از طرفی، از آنجایی که پروتکل‌های بهداشتی به‌طور دقیق پیاده شد، شاهد این نبودیم که هیچ نیروگاه، تصفیه‌خانه، مرکز دیسپاچینگ و... تبدیل به یک مرکز آلوده گسترش شیوع ویروس کرونا شود؛ ازاین‌رو با همین الگو می‌توانند مشاغلی که فعالیت آنها برای اقتصاد کشور مهم و ضروری است، به‌صورت کاملاً تحت مدیریت و با رعایت تمامی الزامات بهداشتی، فعال شوند و فعال شدن بقیه مشاغل و فعالیت‌ها که ضرورت کمتری دارند، به بیش از یک ماه آینده موکول شوند.

وی افزود: در صورتی که بدون توجه به اصول بهداشتی و پروتکل‌های وزارت بهداشت، مشاغل و فعالیت‌های مختلف به حالت عادی برگردند، قابل پیش‌بینی است که شرایطی در کشور از نظر شیوع ویروس کرونا حادث می‌شود که ممکن است همین شرایط، اقتصاد را نیز فلج کند.