سهام شستا در تاریخ بورس رکورد زد

برنامه گفت و گوی ویژه خبری شب گذشته با موضوع عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بورس از شبکه دو سیما پخش شد.

اخبار اقتصادی- رضوانی فر مدیرعامل شستا در این برنامه گفت: ارزش سهام شستا از دو طریق پرتفوی بورس و کارشناسی‌ها به دست می‌آید.

وی افزود: ارزش خالص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان براساس آخرین کارشناسی است و ۸ هزار میلیارد تومان هم سرمایه شستا است.

رضوانی فر بیان کرد: با توجه با ظرفیت و پتانسیل سهام شستا ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد سهم این هلدینگ به ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر عرضه شد و به هر متقاضی خرید ۳۶۳۷ سهم با قیمت ۸۶۰ تومان ارائه شد.

مدیر عامل شستا گفت: برای اینکه یک شرکت حیاط خلوت سودجویان نباشید بهتر است در بازار بورس عرضه شود، زیرا با عرضه سهام در بورس باید گزارش و داده‌های اطلاعات را ارائه دهد.

وی بیان کرد: تعدادی زیادی از شرکت‌های شستا رد دیونی هستند. بخشی از دارایی‌های شستا بورسی و بخشی غیر بورسی است. در حال حاضر ۷۸ شرکت شستا بورسی است.

رضوانی فر بیان کرد: سال گذشته ۳۸ درصد شرکت‌های عرضه اولی از زیر مجموعه شستا بودند و شرکت‌های تاپیکو و تیپیکو عضو شستا هستند.

مدیر عامل شستا افزود: عرضه سهام در بازار سرمایه کار مهمی است.

در ادامه صحرایی مدیر عامل بورس تهران درباره تاثیر عرضه شستا در بورس گفت: عرضه سهام شستا در بورس باعث شد شاخص کل و شاخص هم وزن ۳ درصد رشد داشته باشد.

وی افزود: رشد یک روز شاخص رکود بود و شاخص بورس عدد ۶۴۵ هزار واحد را ثبت کرد که در تاریخ بورس یک رکود محسوب می‌شود.

صحرایی بابیان اینکه امروز ۱۰ درصد سهام شستا در بورس عرضه شد، گفت: سازمان تامین اجتماعی متعهد است که دو درصد دیگر سهام شستا را در بورس ارائه دهد که ظرف سه ماه آینده باید این کار انجام شود.

وی بیان کرد: در وهله اول نمی‌توان کل سهام را در بورس ارائه کرد.

صحرایی گفت:قیمت گذاری سهام یک شرکت کار دشواری است و شفاف‌ترین آن قیمت گذاری در تابلوی شیشه‌ای بورس است.

مدیر عامل بورس تهران با بیان اینکه امروز با عرضه شستا ۷ هزار میلیارد تومان تامین مالی شد گفت: مدیران شستا بهتر است این مبلغ را صرف سرمایه گذاری کنند و صرف هزینه‌های جاری نشود.

 

در ادامه حیدری کارشناس بورس بیان کرد: اقتصاد ما به شدت متمرکز است که نمی‌توان در آن رقابت کرد. در حال حاضر چندین شرکت تولید کننده سیمان زیر مجموعه شستا هستند که  هرکدام از شرکت‌های می‌توانست جدا در بورس عرضه شود.

حیدری گفت: امروز سهام شستا در بورس عرضه شد بدون اینکه صندلی مدیر عامل یک شرکت تغییر کند.

او ادامه داد: ۳۵ درصد سرمایه گذاری تامین در دست شستا است و می‌تواند هیات مدیره را تعیین کند.


در ادامه برنامه رضوانی فر مدیر عامل شستا گفت: این سرمایه جذب شده صرف بازسازی خطوط شرکت‌ها و خرید دستگاه‌های جدید و سرمایه گذاری می شود. امروز سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک مجموعه بزرگ که خدماتی زیادی درمانی ارائه می‌دهد.امسال ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه دارد و بیمارستان‌های زیادی در کشور متعلق به سازمان تامین اجتماعی است که به کارگران و بازنشسته‌های خدمات می‌دهد و این سیستم نیاز به نوسازی دارد و این سرمایه به دست آمده صرف ارائه خدمات به صاحبان اصلی می‌شود و صرف هزینه‌های جاری نمی‌شود.

مدیر عامل شستا بیان کرد: سرمایه شستا به دولت داده نمی‌شود و متعلق به سازمان تامین اجتماعی است.


درادامه سید مصطفی صفاری گفت: تایپکو جزو شستا است و اگر تایپکو شرکت ستاره خلیج فارس را به بورس عرضه کند، سرمایه تایپکو بالا می‌رود و قدرت شستا بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد باید با عرضه شستا باید نظام جدیدی تعریف کنیم تا شاخص بورس واقعی باشد.


صفاری ادامه داد:شستا باید یک عضو در هیات مدیره شرکت‌ها به سرمایه داران خرید اختصاص دهد.


در ادامه صحرایی در پاسخ به ابهام مطرح شده از سوی صفاری گفت: در کشور ما شاخص کل خرید و فروش نمی‌شود، اما در کشور‌های دیگر شاخص کل خرید و فروش می‌شود.


رضوانی فر بیان کرد: این اشکال فقط مربوط به شستا نیست و این مشکل به تمام هلدینگ‌های موجود در بورس تعمیم داده می‌شود.

در ادامه صحرایی در پاسخ به این سوال که ایرانیان مقیم کشور‌های دیگر چگونه سهام خریداری کنند، گفت: اگر کد سجام داشته باشند می‌توانند از طریق الکترونیکی سهام بخرند.


وی گفت: هزینه ثبت نام در سجام ۱۰ هزار تومان است و دریافت بیشتر از آن تخلف است.

صحرایی گفت: تمام افراد از یک روزه تا بالاتر می‌توانند سهام خریداری کنند.


وی افزود: بورس تهران ۲۷ بازار منطقه‌ای و ۲ هزار ایستگاه معاملاتی در کشور دارد.

 مدیر عامل بورس تهران گفت: افراد با سرمایه اصلی وارد بورس نشوند و به جو سازی‌های فضای مجازی توجه نکنند و از کسانی که در بورس سر رشته دارند مشورت بگیرند.


در ادامه برنامه رضوانی فر مدیر عامل شستا گفت: ما به دنبال ارتقای کارآمدی و شفافیت هستیم و بورس این زمینه را ایجاد می‌کند، اما امروز می‌خواستیم تمام سرمایه شستا را در بورس ارائه کنیم آیا افراد می‌توانستند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش شستا را تامین کنند؟