دعوای ترامپ و بانک مرکزی بر سر تسهیلات

بانک مرکزی آمریکا از کمک به صنایع خاص و عدم اختیار برای کمک به کسب و کارهای ورشکسته بیزار است. مقامات بانک مرکزی آمریکا برنامه های وام برای یک صنعت خاص را اختصاص اعتبار می دانند و جروم پاول، رییس این بانک در سخنرانی که ۹ آوریل داشت، با چنین موضوعی مخالفت کرد. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در گفت و گو با بلومبرگ اظهار کرد که دولت آمریکا در حال بررسی کمک به شرکتهای نفت از طریق فراهم کردن تسهیلات وام برای این صنعت است.

اخبار اقتصادیاما مقامات بانک مرکزی آمریکا هیچ علامتی از تغییر نظرشان درباره حمایت مالی مستقیم برای یک صنعت به خصوص را نشان نداده‌اند و سخنگوی بانک مرکزی آمریکا هم در این باره اظهارنظر نکرده است.

شرکتهای نفتی که تا ۲۲ مارس از رتبه اعتبار مالی برخوردار بودند یا در آن تاریخ به پایین رتبه سرمایه گذاری نزول کرده اند، واجد تسهیلات دریافت وام بانک مرکزی آمریکا هستند و مقامات این بانک هیچ اشاره ای به تغییر این سیاست نداشته اند.

قیمت نفت امسال حدود ۷۰ درصد سقوط کرده و شاخص قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار در تاریخ منفی شد. اختلاف میان کشورهای تولیدکننده نفت و افزایش ذخیره سازی در نبود تقاضا که ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا بوده، شرکتهای نفتی را در معرض ریسک نابودی قرار داده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هفته گذشته اظهار کرد که از دن برویت، وزیر انرژی و منوچین درخواست کرده که راهی برای کمک به شرکتهای نفتی پیدا کنند.

بسیاری از شرکتهای نفتی قدرتمند حتی پیش از سقوط اخیر قیمتها و تعطیلیهای مربوط به قرنطینه، در وضعیت نامساعدی بودند و در سراسر صنعت نفت، تولیدکنندگان شاهد سقوط رتبه اعتباری خود به دلیل نزول قیمت نفت پس از تصمیم روسیه و عربستان سعودی برای به راه انداختن جنگ قیمت در اوایل مارس بوده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بسیاری از شرکتها در وضعیت نامطلوبی هستند که آنها را واجد دریافت تسهیلات وام تحت بسته محرک مالی ۲.۲ تریلیون دلاری قرار نمی دهد.

اکنون که درآمد و ارزش داراییهای شرکتهای نفتی کاهش پیدا کرده است، برخی از آنها اعلام کرده اند که ممکن است نتوانند بدهیهای خود را پرداخت کنند. شرکت "وایتینگ پترولیوم کورپ" نخستین تولیدکننده بزرگی است که در اول آوریل خواستار حمایت در برابر ورشکستگی شد. سایر شرکتها شامل چساپیک انرژی، دنبری ریسورسز و کالون پترولیوم مشاوران بدهی استخدام کرده اند.  

ترامپ همچنین برنامه های پر کردن ذخایر نفت استراتژیک آمریکا را اعلام کرده که حدود ۷۷ میلیون بشکه را از بازار جمع خواهد کرد. اما کنگره آمریکا تاکنون حاضر نشده است منابع مالی لازم برای این برنامه را تایید کند زیرا دموکراتها مخالف کمک به صنعت نفت هستند در حالی که کارکنان بیکار و سایر بخشهای اقتصاد هم به کمک نیاز دارند. از جمله اقدامات دیگر وزارت انرژی آمریکا ، مذاکره با شرکتهای نفتی برای کرایه بخشی از فضای موجود تاسیسات نگهداری ذخایر استراتژیک نفت به آنها بوده است.

گزارش روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد که شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در آوریل بیشترین کاهش را از سال ۲۰۱۵ داشته است و شرکتهای حفاری شمار دکلهای نفت و گاز را به رکورد پایینی کاهش داده اند.