حقوق و امنیت شغلی دو مشکل بزرگ کارگران/ وظیفه دولت در مقابل کارگر چیست؟

روز جهانی کارگر از راه رسیده و طبق معمول هر سال مسئولان ذیربط با پیام های تبریک روز کارگر را تبریک می گویند اما هنوز هم متاسفانه این قشر زحمتکش که جان خود را برای اعتلای میهن اسلامی گذاشته با دغدغه های فراوانی روبرو است.

حقوق 2 میلیون و 500 هزار تومانی کارگران کافی است؟

اخبار اقتصادی- همین چندی پیش حقوق کارگران در سال 99 بحث و جدل های فراوانی را به وجود آورد و هنوز هم حاشیه های ان ادامه دارد. آیا واقعا با حقوق کارگری 2 میلیون و پانصد هزار تومانی کارگر می تواند زندگی و خانواده خود را با توجه به تورم و گرانی و مشکلات فراوان در اجاره بهای مسکن بر طرف کند؟

به گزارش افکارنیوز، از سوی دیگر یکی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های کارگران مساله مسکن آنهاست، دولت امروز گزارش دهد که در طول سالهای اخیر چه فعالیت و اقداماتی برای مسکن کارگران انجام داده که این قشر بتواند صاحب خانه شود.

حقوق کارگران درسال 99

همچنین میزان دستمزد کارگران که جای بحث و بررسی فراوانی دارد و خوب است مسئولان دولتی همین میزان حقوق را نیز برای مدیران در نظر می گرفتند تا بدانند کارگران با چه وضعیت سختی زندگی کرده و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

امنیت شغلی کارگران همچنان در هاله از ابهام

امنیت شغلی نیز که از دغدغه های همیشگی کارگران است. به خصوص کارگران فصلی و کارگران روز مزد که حالا بدون قرارداد و بیمه مشغول فعالیت هستند و هر زمان امکان دارد شغل خود را از دست بدهند. روی دیگر سکه را نیز باید توجه کرد، کارفرما نیز امروز با مشکلات اقتصادی که دارد به سختی می تواند کارگاه خود را اداره کند و همین موضوع باعث بیکاری کارگران نیز می شود.

شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کارگران نقش اصلی را در تحقق شعار جهش تولید دارند، گفت: امروز همه ما در کشور کارگریم و باید با آنها همراه و مشکلاتشان را حل کنیم.

کارگر

وی با بیان اینکه مشکلات کارگران باید در راس توجه و دغدغه مسئولان باشد، افزود: کارگران نقش بسزایی در تولید کشور دارند اما متاسفانه بحث کار در ایران فرهنگ‌سازی نشده است. اخیرا شاهد سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره میزان حقوق کارگران بودیم که شرایط بدی را پیش آورده در صورتی که وی باید مدافع حقوق آنها باشد.

نادری تصریح کرد: برای تحقق شعار جهش تولید باید احترام کارگران داخلی، حقوق، مزایا و تولید حفظ و تامین شود البته منتی هم بر سر آنها نیست زیرا کارگران عزیز در ازای کار و زحمتی که می‌کشند، حق و حقوق طبیعی خود را می‌خواهند هر چند در این شرایط اقتصادی و تحریم‌ها تعیین حتی حقوق 2 میلیون و هشتصد هزار تومانی هم ناکافی است.

افزایش حقوق کارگران کافی نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه کارگران نیروها و ارزش‌هایی هستند که باید مراقب باشیم تا به ضد ارزش تبدیل نشوند، گفت: سالیانه درصدی به حقوق کارگران افزوده می‌شود که کافی نیست، حقوق آنها باید درصدی بیشتر از اقشار دیگر باشد زیرا آنها منبع درآمد دیگری ندارند.

وی تاکید کرد: شغل کارگری شریف است ولی حقوقشان کفاف زندگی و تامین مایحتاج آنها را نمی‌دهد، کارمندان درآمد سالانه و برخی مزایای دیگر دریافت می‌کنند اما کارگرانی هستند که تنها به صورت فصلی یا روز مزدی حقوق می‌گیرند، بنابراین باید مزایا و حقوق آنها بیشتر از کارمندان باشد.