ترامپ جان کارگران کشتارگاه‌ها را به خطر انداخته است

علیرغم آنکه شیوع ویروس کرونا و جان باختن تعدادی از کارگران باعث شد تا کشتارگاه‌های بزرگ آمریکا، تعطیل شوند و بازار این کشور با کمبود جدی گوشت و فرآورده‌های گوشتی اما شاهد افزایش صادرات به چین به جای تامین نیاز داخل از سوی شرکت‌ها هستیم.

اخبار اقتصادی - دونالد ترامپ ،‌رئیس‌جمهور آمریکا، دستور داده در بحران کرونا کشتارگاه‌ها و تاسیسات فرآوری گوشت در این کشور تعطیل نشوند.

ترامپ با استناد به قانون تولیدات دفاعی سال 1950 تولید گوشت را یکی از کالاهای دفاعی عنوان کرده و تعطیلی کشتارگاه‌ها و تاسیسات مرتبط را رد کرد با این حال اما وی حالا با انتقاد جدی از سوی نمایندگان کنگره، مصرف کنندگان و کارگران کشتارگاه‌های آمریکا مواجه است.

منتقدان مدعی هستند ترامپ جان کارگران کشتارگاه‌ها را برای تضمین عرضه گوشت به چین، به خطر انداخته است.

مایک نایگ، وزیر کشاورزی ایالت آیووا، که بزرگترین تولید کننده فرآورده‌های گوشتی در آمریکا به شمار می‌رود، می‌گوید: ما می‌دانیم که صادرات گوشت بسیار  مهم است اما من فکر می‌کنم در شرایط کنونی باید روی تامین نیاز بازار داخل متمرکز شویم.

بسیاری از کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های فرآوری گوشت در آمریکا در سایه بحران شیوع کرونا، تعطیل شده‌اند و همین مسئله به بروز کمبود در عرضه گوشت به بازار داخل این کشور منجر شد.

برخی از این کشتارگاه‌ها فعالیت خود را به صورت محدود آغاز کردند چرا که بسیاری از کارگران از ترس ابتلا به کرونا در محل کار خود حاضر نمی‌شوند.

ویل ساویر، کارشناس ارشد حوزه کشاورزی در مؤسسه مالی کوبانک، می‌گوید: به خاطر تعطیلی کشتارگاه‌ها در پی شیوع ویروس کرونا تا پایان ماه می شاهد کاهش 30 درصدی عرضه گوشت و فرآورده‌های گوشتی به بازار داخل آمریکا خواهیم بود و قیمت‌ها هم نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش خواهد یافت.

در حالی که از اواسط ماه می تا کنون تعداد دام‌های کشتار شده در کشتارگاه‌های آمریکا حدود 40 درصد کاهش داشته اما در این مدت صادرات گوشت خوک به چین بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، 4 درصد افزایش یافته است. 

سهام شرکت اسمیت فیلد آمریکا که بزرگترین تولید کننده گوشت خوک در جهان به شمار می‌رود متعلق به گروه تجاری WH چین است و در ماه مارس 13 هزار و 680 تن گوشت به چین صادر کرده است.