احتمال تعیین تکلیف پرداخت‌های بیمه بیکاری در هفته جاری

مسعود بابایی, مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار درباره آخرین وضعیت ثبت نام کنندگان بیمه بیکاری گفت: تا امروز حدود 820 هزار و 930 نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود 687هزار و 911نفر مشمول شده اند.

 اخبار اقتصادی- وی با تاکید بر اینکه مقرری بیمه بیکاری صرفا به افرادی که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری  هستند تعلق می گیرد افزود: آن دسته از افرادی که لیست بیمه دی ماه 98 از سوی کارفرما برایشان واریز شده است مشمول حقوق بیکاری هستند یعنی شاغل بوده اند. کد ملی،کدبیمه و کدکارگاه باید با هم همخوانی داشته باشد. یعنی مراجعه کنندگان به این سامانه بعد از اینکه کد ملی را در سامانه درج کردند باید با کد بیمه همخوانی داشته باشد، یا به طور مثال کد کارگاه را در سامانه درج کرد با کد ملی کارگاه همخوانی داشته باشد. سامانه هوشمند است اگر متقاضی هر کدام از کدها را اشتباه درج کند، سامانه به صورت هوشمند اعلام می کند که اشتباه است و فرد مشمول نمی شود. 


بیشتر بخوانید: 

صف طولانی دریافت بیمه بیکاری با ۶۶۷ هزار متقاضی


 

 وی درباره مبلغ بیمه بیکاری گفت:در قانون برای بیمه بیکاری مبلغی مشخص شده است، اما اگر ستاد مقابله با کرونا برای بیمه بیکاری مشاغل آسیب دیده از کرونا مبلغی را مشخص کرد، بر اساس میزان اعتبارات و...هر مبلغی که  ستاد مقابله با کرونا اعلام کند را به متقاضیان اعلام خواهیم کرد. در جلسه ستاد مقابله با کرونا بحث هایی انجام شده است اما هنوز نهایی نشده است. احتمال اینکه در هفته جاری این مبلغ تعیین شود وجود دارد.

 وی درباره میزان بودجه واریزی از سوی سازمان برنامه و بودجه گفت: از آنجایی که این مبلغ برای سازمان تأمین اجتماعی واریز می شود، هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. به محض اینکه به صورت کامل مطمئن شدیم، اعلام خواهیم کرد. اما به احتمال زیاد در هفته جاری تمام این مسائل در ستاد مقابله باکرونا مصوب و تعیین می شود. 

 بابایی درباره اینکه اگر فردی یک بار از بیمه بیکاری استفاده کرده باشد باز هم مشمول می شود یا خیر گفت: در این خصوص به ماده 7 بیمه بیکاری اشاره می کنم.  بر اساس بند الف ماده 7؛ جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین حداکثر(36) ماه و برای متأهلین یا متکلفین حداکثر (50) ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول می‌باشد. اگر قرار باشد که این مدت افزایش یابد، باید توسط ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شود.