شروط ناعادلانه دولت برای کارگران

از هفته گذشته ثبت نام کارفرمایان بنگاه های آسیب دیده برای دریافت تسهیلات کرونا آغاز شده است و طبق اظهارات محمد شریعتمداری،وزیرکار 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای 13 رشته شغلی آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شده است. 

اخبار اقتصادیشریعتمداری با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد اقتصادی دولت، با همکاری بانک مرکزی و از محل منابع شبکه بانکی، 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌هایی تخصیص خواهد یافت که در 13 رسته‌ای که مستقیم یا غیر مستقیم از شیوع کرونا آسیب دیده اند فعال هستند.


 

بیشتر بخوانید:

کارمندان دولت چرا باید تاوان بدهند؟


وی ادامه داد: بر مبنای اطلاعات موجود در سازمان تامین اجتماعی، یک میلیون کارگاه دارای شماره و ثبت شده، با 3 میلیون و 200 هزار کارگر و نیروی انسانی مشمول این مصوبه می‌شوند و این واحدها به شرط قبول تعهد حفظ نیروی کار خود که بر اساس فهرست بیمه ارسالی به تامین اجتماعی در ماه‌های دی و بهمن سال 1398 محاسبه می‌شود، مشمول دریافت پیامک مراجعه به سامانه کارا و ثبت نام دریافت وام خواهند شد.

اصلی ترین شرط دریافت این تسهیلات حفظ اشتغال نیروی کار است و کارفرمان به شرط عدم اخراج می توانند از این تسهیلات بهره مندشوند. 

 در سامانه کارا 4 نکته برای متقاضیان این تسهیلات یادآوری شده است.

1. واحدهای مشمول، باید لیست بیمه شاغلین مربوط به اسفندماه 98 را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند.

2. در پرداخت تسهیلات، اولویت با واحدهایی است که لیست بیمه شاغلین مربوط به فروردین 99 را تا پایان اردیبهشت 99 به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند.

3. در صورتی که شاغل واحدهای مشمول از مقرری بیمه بیکاری در ماه های فروردین ، اردیبهشت و خرداد 99 استفاده نماید مشمول بهره مندی از این تسهیلات نخواهد شد.

4. ثبت نام در این سایت هیچ حقی را برای متقاضی ایجاد نمی کند.

بر اساس  این نکات مشخص می شود که در پرداخت تسهیلات، اولویت با واحدهایی است که لیست بیمه شاغلین مربوط به فروردین 99 را تا پایان اردیبهشت 99 به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند. یعنی بنگاه هایی که لیست بیمه شاغلین فروردین ماه 99 خود را تا پایان اردیبهشت پرداخت نکرده باشند در اولویت بعدی هستند. این شرط وزارت کار آسیبی هم برای کارگران به دنبال داشته است. برخی از کارفرمایان سودجو برای دریافت تسهیلات، لیست حق بیمه کارگران خود را پرداخت می کنند اما خبری از دستمزد نیست. این موضوعی است که محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع کارگران استان تهران خبر داد، برخی کارفرمایان برای بهره مندی از تسهیلات حمایتی کرونا، کارگران خود را اخراج نکرده و حق بیمه آنها را هم پرداخت کرده اند، اما به کارگرانشان حقوق نداده اند.

 به نظر می رسد دولت می بایست برای این آسیب مهم فکری کند. چرا که وقتی برای کارگر لیست بیمه در تأمین اجتماعی لحاظ می شود امکان ثبت نام در بیمه بیکاری ندارد از سوی دیگر درآمدی از کارگاه محل اشتغال خود دریافت نکرده است و در اصل کارگر بدون درآمد بوده است ولی از ترس اخراج به وضعیت اینچنینی تن داده است و به اعتقاد کارشناسان اقتصادی دولت باید روند پرداخت تسهیلات با به گونه ای دیگر و با اجرای  دقیق  تری دنبال کند.