درآمد 2500 میلیارد دلاری ایران از صادرات این محصولات

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۳۱ ستاد نقشه جامع علمی کشور که عصر امروز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در بخش اول مباحث امروز فناوری نانو از پیشرفت،‌ فعالیت و عملکرد  ستاد فناوری نانو ارائه شد، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نوبت‌های منظم باید به استماع برسد و در این بین گزارش‌ها ارزیابی شود و درنهایت این گزارش‌ها به اسناد ملی کشور تبدیل و داوری شوند. 

اخبار اقتصادی- کبگانیان ادامه داد: بعد از گزارش زیست فناوری کشور، گزارش هوا و فضا را نیز در نوبت داشتیم. امروز قبل از اینکه این گزارش ارائه شود در کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ارائه شده بود و داوران نظرات مثبت و منفی خود را به صورت صریح و دقیق اعلام کرده بودند به طوری که انتقادات بررسی‌ها صورت گرفته بود و آخرین مرحله نهایی‌سازی امروز ارائه شد. 

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حال حاضر نانو در رتبه ۴ تولیدات مقالات جهان قرار گرفته که برای کشور یک امتیاز است؛ ۶.۴ درصد سهم مقالات نانو هم در سال ۲۰۲۰ وجود داشته، ۳۸ درصد تولیدات علمی جهان اسلام را نیز مقالات جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده و همچنین ۳۰ درصد پتنت‌‌های خارجی و بین‌المللی را نیز کسب کرده‌ایم و ۲۵۰۰ میلیارد دلار ارزش صادرات نانو در کشور  را داشته‌ایم. 

کبگانیان گفت: مهمترین سوال این است که اگر بخواهیم دو درصد بازار جهانی را به خودمان اختصاص دهیم فاصله زیاد ا ست؛ البته می‌توان گفت نسبت به فناوری‌های دیگر رشد قابل تقدیری داشته‌ایم. درخواستی نیز مبنی بر این داده شد که چطور و چگونه سرعت کسب این بازار جهانی بیشتر شود. صرفا ما در کشور نمی‌توانیم خودمان را با حرکت خودمان مقایسه کنیم و بلکه باید نسبت به جهان مقایسه شویم و چون بازار نانو به شدت در حال گسترش است پس باید سهم خوبی در بازار جهانی داشته‌ باشیم. 

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد:  اعضای ستاد نقشه نیز به این نکته اشاره کردند که قطعا نباید بازار داخلی خود را فراموش کنیم و مبادا بازار داخلی را نیز به دست کشورهای رقیب بسپاریم. 

وی به پیشنهاد دیگری نیز اشاره کرد و گفت: عزیزان در ستاد نانو از کمبود بودجه گلایه داشتند و تاکید شد در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مهمی همچون وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت و از این قبیل وزارتخانه‌ها که هر کدام ردیف‌هایی دارند اگر ستاد نانو تعامل خود را با وزارتخانه‌‌‌های ذی‌ربط بیشتر کند تمام این بودجه‌ها جزو بودجه‌های نانویی کشور محسوب خواهد شد نه  اینکه صرفا بودجه‌ای برای ستاد نانو تخصیص داده می‌شود. 

* مصوبه‌ای به نام سند توسعه فناوری نانو وجود ندارد

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: نکته کلیدی در این موضوع این است که ستاد نانو زیرساخت‌های لازم را برای بودجه لازم دارد و گلایه از این موضوع بود که مصوبه‌ای به نام سند توسعه فناوری نانو وجود ندارد. صرفا راهبردهای نانو کشور چند سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده ولی ساختار و ردیف بودجه احتیاج به سند نانو دارد که  ان‌شاءالله در حضور روسای سه قوه هم ارائه خواهیم داد و پیشنهادمان این خواهد بود که ظرف مدت کمی این کار انجام شود و پیش نویس سند نانو را به ما داده‌اند که رسمیت ندارد و امیدوارم با انجام پروسه و تصویب سند دست دولت هم باز می‌شود و در ردیف بودجه قرار می‌‌گیرد.

* تجمیع موسساتی که بیش از حد گسترش پیدا کرده بودند

وی همچنین با اشاره به گزارش ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور، گفت: این بحث حساسیت خاصی دارد و وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی این کار را زودتر آغاز کرده و موسساتی که بیش از حد گسترش پیدا کرده بودند را تجمیع کردند. 

کبگانیان افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سند آمایش اختیار پیدا کرده که بتواند برخی از موسسات و دانشگاه‌ها را با تعداد زیادی از دانشجویان که صرفا گزارش داده شده یک هیات علمی دارند و با استانداردهای آموزش عالی همخوانی ندارد را تجمیع کند؛ وزارت علوم براساس ماده ۳ سند آمایش آموزش عالی کشور موظف بود این کار را انجام دهد. 

* تجمیع ۹۰ موسسه و دانشگاه کشور

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حدود ۹۰ موسسه آموزشی دولتی در آیین‌نامه‌ای از ۱۱۹  موسسه ساماندهی شدند، نه اینکه تعطیل شده باشند بلکه تجمیع شدند، برخی نمایندگان مجلس درخواست داشتند در شهرهای کوچکی که موسسات آموزشی ایجاد شده با یکدیگر تجمیع شوند و دانشجویان بلاتکیف نمانند و به صورتی هماهنگی‌ها انجام شود که در کشور صندلی خالی نداشته باشیم. اینها دانشگاه‌هایی هستند که تک تک مصوبه شورای گسترش را دارند. به طوری که دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه است و واحدهای متعددی ایجاد کرده که البته در این بین طرح ماموریت گرایی را داریم. 

وی ادامه داد: کار چنین دانشگاه‌هایی کمی سخت‌تر است چون تک‌تک مصوبه شورای گسترش وزارت علوم را دارند و البته انتقاد وارد است که چرا مجوزها بی‌رویه داده شده است. اعضای شورای عالی و اعضای جلسه به چند محور امروز تاکید کردند که از این موضوع و اقدام وزارت علوم حمایت می‌کنند ولی گزارش پیشرفت آمایش آموزش عالی را به صورت کلان باید وزارت علوم آماده کند به خصوص ماموریت گرایی دانشگاه‌ها را. ما بدون اینکه بدانیم دانشگاه‌ها چه مامورتی دارند، نمی‌توانیم آنها را تجمیع کنیم به طور مثال دانشگاه جامع علمی کاربردی یک ماموریت دارد، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان نیز ماموریت‌های دیگری دارند. ما در کشور ۱۰ دانشگاه برتر داریم و این زیرنظام‌های کشور یا دانشگاه‌های برتر هم ماموریت دیگری دارند. 

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: دکتر غلامی قول داده‌اند در اسرع وقت موضوع ساماندهی موسسات آموزش عالی را پیگیری کنند که امروز مورد تایید قرار گرفت و مطمئنم نمایندگان مجلس همکاری لازم را می‌کنند ولی از وزارت علوم هم قول گرفته شد که در این امر تسریع کنند، همچنین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سه محور ماموریت‌گرایی، رتبه‌بندی و طرح ساماندهی سنجش و پذیرش منتظر پیشنهادهای وزارت علوم هستند.