واریز بخش دوم وام‌های کرونایی از ۱۷ خرداد / ۸۵۰ هزار نفر درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در جلسه ستاد کرونای تهران با اشاره به شرایط کشور در دوران کرونا بیان کرد: دشمنان، فروپاشی ایران را هدف خود قرار دادند و مقاومتی که مردم در ۲ سال گذشته نشان دادند و تلاش دستگاه‌ها باعث شد تا بتوانیم بگوییم که ما از فشار‌های حداکثری سربلند بیرون آمدیم.

اخبار اقتصادی- او ادامه داد: سال ۹۸ بسیار دشوار بود، ما بازار کالا ، ارز و پول داریم و بازار ارز و پول از حساسیت زیادی برخوردار است و اگر نوسانات این بازار‌ها را نتوانیم کنترل کنیم این نوسانات بر سایر بازار‌ها تاثیرگذار است. دشمنان ارتباطات بانکی و پولی و مالی کشور را به تدریج می‌بندند و هرچه مسیر‌ها را بیشتر بستند ما موفق‌تر عملکرد کردیم و در ماه‌های انتهای سال بسیاری از شاخص‌هایمان نزولی شده بود.

سال ۹۸ از سخت‌ترین و فراوان‌ترین سال‌ها بود

همتی گفت: تورم نزولی و رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت شده بود و دشمنان از روند اقتصادی ایران تعجب کرده بودند، بانک مرکزی در خط مقدم مبارزه با فشار‌های اقتصادی بیشترین فشار‌ها را به ویژه در بازار ارز و پول و تامین نیاز‌های کشور تحمل کرد و سال ۹۸ از سخت‌ترین سال‌ها و فراوان‌ترین سال‌ها بود.

رئیس بانک مرکزی اظهار کرد: ما سال گذشته ۴.۵ میلیارد یورو ارز به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دادیم و ۱۲ میلیارد دلار برای نهاده‌های دامی و کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص دادیم و قیمت ارز روند کاهش داشت و ثبات قیمت ارز را در آبان ۹۸ داشتیم. درست است که مردم فشار‌های زیادی تحمل کردند و همچنان فشار‌ها زیاد است، اما دشمنان به اهداف خود نرسیدند و تلاش‌های دشمنان هم خنثی خواهد شد.

همتی بیان کرد: از اسفند ماه، کرونا تمام برنامه‌ریزی‌های ما را بهم زد و تعطیلی‌ها، قطع راه‌های اقتصادی و مسیر‌های صادراتی چالش‌های زیادی ایجاد کرد. برخی به دنبال این بودند با رسانه‌های معاند جنگ روانی علیه ایران راه بیندازند و ما را دچار چالش کنند و خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شد، ما توانتسیم با کمک مدافعان سلامت و همراهی مردم دروان سخت کرونا را سپری کنیم.

اختصاص بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ارز  برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی

او از تخصیص ۴۰۰ میلیون یورو ارز برای دارو خبر داد و گفت: بیکاری با شیوع کرونا افزایش پیدا کرد و به دنبال این بودیم که تورم شکل نگیرد؛ وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد که در تامین دارو و تجهیزات پزشکی نگرانی‌هایی دارد و ما بلافاصله برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ارز تخصیص دادیم و یک تا ۲ هفته آینده منابع ارزی دارو و تجهیزات پزشکی تامین می‌شود.

بخش دوم وام‌های کرونایی از ۱۷ خرداد پرداخت می‌شود

همتی با اشاره به برخی اقدامات بانک مرکزی پس از شیوع کرونا، بیان کرد: امسال بودجه دولت کسری داشت و پیشنهاد بانک مرکزی این بود که بخشی از ذخایر بانک مرکزی نزد بانک‌ها را آزاد کنیم و ۲۵ هزار میلیارد تومان با ۵۰ هزار میلیارد تومان بانک‌ها تلفیق خواهد شد تا نرخ سود وام به ۱۲ درصد برسد. خوشبختانه بخش اول وام به خانوار‌ها پرداخت و باعث ایجاد رونق در عرضه و تقاضا شد و بخش دوم وام‌ها از ۱۷ خرداد پرداخت می‌شود و این وام‌ها به کسب‌وکار‌های آسیب دیده از جمله هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی تا کسبه تعلق می‌گیرد.

۸۵۰ هزار نفر درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند

رئیس بانک مرکزی اظهار کرد: ما توانتسیم جلوی شوک‌های اقتصادی را بگیریم و ۸۵۰ هزار نفر تا هفته پیش درخواست بیمه بیکاری کرده بودند. این در حالی است که در آمریکا ۴۱ میلیون نفر درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند و موفقیت‌های ما نتیجه اقتصاد مقاومتی است چراکه قدرت پایداری و تاب‌آوری دولت بالا رفته است.

پیش‌بینی تورم ۲۴ درصدی در سال ۹۹

همتی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که تورم کاهش پیدا کند و تورم ما تا خرداد آینده بیش ۲۴ درصد نشود. هدف گذاری ما ۲۲ درصد است، همچنین تخمین زده می‌شود که نقدینگی بیش از ۲۰ درصد رشد نداشته باشد.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ تورم و ارز دو متغیر کلیدی کلان در اقتصاد ما هستند و پیش‌بینی رشد منفی اقتصادی بین یک تا ۲ درصد است که به صادرات نفتی ما وابسته است. اگر صادرات نفت ما احیا شود که اکنون نسبت به فروردین بهتر شده است، وضع بهتری خواهیم داشت و خوشبختانه برخلاف بسیاری از کشور‌ها وضعیت اقتصادی مدیریت شده و تحت کنترل است.

همتی ظهار کرد: درآمد نفتی ما کاهش پیدا کرده است و فشار تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد از ذخایر بالای بانک مرکزی استفاده کنیم و نقل و انتقال ارزی داشته باشیم و بسیاری از کشورها از ترس جریمه‌ها با ما همکاری نمی‌کنند. ما ظرف دو ماه گذشته ۳.۷ میلیارد دلار از ابتدای سال ۹۹ ارز تامین کرده‌ایم و ما تجارت بدون تحریم انجام می‌دهیم.

رئیس بانک مرکزی بیان کرد: با تلاش مدافعان سلامت توانتسیم شرایط را مدیریت کنیم و در حال اضافه کردن ذخایر استراتژیک کالا‌های اساسی هستیم در حالی که در بحران‌ها از ذخایر کالا‌های اساسی استفاده می‌کنند و برای ما گویی شرایط عادی است و این دوران سپری خواهد شد. می‌دانیم مشکلات مردم زیاد است و تورم، مردم را دچار چالش و رانت‌خواری بیداد می‌کند و امیدواریم سیستم‌های نظارتی و قوه قضاییه نظارت کنند و این‌ها نباید باعث شود اقداماتی که در حفظ نظام داشتیم فراموش کنیم.

همتی گفت: ما آماده‌ایم مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی در پذیرفتن اسناد در بانک‌ها را حل کنیم و با همکاران در سازمان بورس هم صحبت خواهیم کرد تا فروش اموال از طریق بورس را دنبال کنیم.

رئیس بانک مرکزی اظهار کرد: ما برای تخصیص ارز نیمایی مشکلاتی نداریم و ارز دولتی را متمرکز کرده‌ایم و سازمان غذاودارو باید ارز را تخصیص دهند. ۲.۵ میلیون دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۹۹ تخصیص دادیم و درخواست کرده‌ایم تخصیص ارز بخشی از تجهیزات پزشکی مثل سی‌تی اسکن را در نیمه دوم قرار دهند و در نیمه اول تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای جراحی‌ها را در نیمه اول تخصیص ارز قرار دهند.

همتی از آزاد شدن برخی منابع بانک مرکزی در خارج کشور خبر داد و گفت: ما با این آزاد شدن ارز توانستیم قول‌هایی در حوزه ارزی بدهیم و به صورت هفتگی جلساتی با رئیس سازمان غذاودارو داریم و در جلسه دیروز با دکتر جهانگیری تاکید شد که دارو و تجهیزات پزشکی ضروری در اولویت اول ما هستند و تجهیزات پزشکی پشتیبانی در اولویت دوم ارز قرار دارند.

رشد ۱۰۰ درصدی تسهیلات تخصیص یافته به شرکت‌های دانش بنیان

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: در حوزه دانش‌بنیان‌ها تسهیلات خوبی پرداخت می‌کنیم و سال گذشته تسهیلات تخصیص یافته به شرکت‌های دانش بنیان رشد ۱۰۰ درصدی داشت و امسال از این رقم بیشتر خواهد شد. ما حمایت خود از صادرات تجهیزات پزشکی را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم صادرات اقلام ضدکرونا به حدی برسد که برگشت خوب ارز را شاهد باشیم و این ارز‌ها در حوزه سلامت مصرف شود. در تسهیلات ریالی مشکلات کمتری داریم و نرخ سود بانکی در کشور کاهنده است و روز گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق سه ساله دولت را با نرخ ۱۵ درصد سود خریدند و اکنون نرخ سود بانکی زیر ۱۵ درصد و میانگین نرخ سود بین بانکی زیر ۱۰ درصد است.

همتی بیان کرد: ما با درخواست ستاد مقابله با کرونای تهران در تشکیل پنجره واحد ارزی در حوزه کرونا موافق هستیم.