اعلام آمادگی ایران برای آغاز ترانزیت جاده‌ای با کشورهای آسیای مرکزی

«محمد اسلامی» روز دوشنبه در مراسم افتتاح پل مرزی سرخس که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: بهره‌برداری از این طرح کلیدی، همزمان با توسعه مناسبات در قالب طرح‌های زیربنایی و توسعه ای سازمان اکو (ECO)، اقدام در چارچوب موافقت‌نامه ترانزیتی عشق‌آباد و همچین موافقت‌نامه کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر و جاده ابریشم ، بستری را برای تقویت همکاری‌های ترانزیتی در منطقه و میان دو کشور ترسیم می‌کند.

اخبار اقتصادی-  وی اضافه کرد: تاکید جمهوری اسلامی ایران بر قطع زنجیره شیوع ویروس کووید-۱۹، همزمان با توسعه و تسهیل جریان روان تجارت و حمل ‌و نقل میان دو کشور و منطقه است.  

اسلامی گفت: با این هدف کلیه تجهیزات ضدعفونی و گندزدایی در دروازه‌های مشترک میان دو کشور اعم از پایانه های مرزی ریلی و جاده‌ای، استقرار یافته است.

وزیر راه خبر داد: ما شاهد اهتمام دو کشور برای بازگشایی مرزهای مشترک و از سرگیری جریان تجارت و ترانزیت منطقه ای در روزهای آتی خواهیم بود.
 
 وی گفت: افزایش حجم تردد سریع، روان و قابل توجهی را در آینده‌ای نزدیک از این پل شاهد خواهیم بود و این سهولت و روان بودن تردد، علاوه‌ بر کاهش هزینه‌های مبادله بر جذابیت‌های این گذرگاه خواهد افزود.  

به گفته اسلامی در حوزه حمل ونقل و ترانزیت، برنامه عبور روزانه تا ۱۰۰۰ دستگاه کامیون را هدف‌گذاری و به ما ابلاغ کردند که با افتتاح پل مشترک سرخس در آینده نزدیک خواهیم توانست برنامه های عملیاتی تحقق چنین هدفی را انجام دهیم.

اسلامی گفت: امیدواریم عملیات حمل‌ و نقل جاده‌ای و ریلی در معابر سه‌گانه سرخس ، لطف‌آباد و اینچه‌برون هر چه سریعتر آغاز شود.  

وزیر راه افزود: همچنین آمادگی کامل برای بررسی چگونگی آغاز عملیات ترانزیت جاده‌ای با سایر کشورهای آسیای مرکزی بویژه جمهوری‌های ازبکستان و قزاقستان را اعلام می کنیم.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود ترکمنستان نیز تسهیلات مرزی لازم را در مرزهای خود با سایر کشورها، برای تسریع در عملیات عبور مرزی و ترانزیت فراهم آورد، تا متعاقب آن، رونق هرچه بیشتر مسیرهای ترانزیتی، در منطقه و میان دو کشور را شاهد باشیم.