پرداخت بیمه بیکاری به کجا رسید؟

اخبار اقتصادیشیوع کرونا زندگی کارگران را از ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار داده است؛ شیوع بیماری کرونا در تاسیسات و نواحی صنعتی، کارخانجات و محیط های کارگری،کاهش تولید، بیکاری بخشی از کارگران و تنگنای معیشتی از جمله تبعات گسترش این بیماری به شمار می رود.

کرونا

بیمه بیکاری دوران کرونا به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گزارش افکارنیوز،  بیمه بیکاری کرونا به افرادی که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی ، قانون بیمه بیکاری باشند و همچنین افرادی که کارفرمایان آن‌ها ۳ درصد از حق بیمه بیکاری را نیز پرداخت کرده باشند و بیکارانی که تا ۳۰ روز پس از بیکار شدن در سامانه بیمه بیکاری درخواست خود را ثبت کرده باشند. حال این سوال پیش می آید که کدام کارگران باید بیمه بیکاری بگیرند؟
روزمزدها، نامتشکل‌ترین بخش طبقه کارگر هستند که همین عدم اتحاد موجبات بی‌پناهی آنان را فراهم کرده است. آنها در شرایط شیوع کرونا شغل و درآمد اندک خود را از دست داده‌اند. در واقع خیلی از آنها را در دستگاه تحلیلی باید در جمعیت بیکار قرار داد و مصداقی از عدول دولت از وظیفه خود مبنی بر «ایجاد اشتغال کامل» که در اصل ۲۸ قانون اساسی تصریح شده است. طبیعی است که اصل ۲۸ قانون اساسی، در نظام سرمایه‌دارانه اصلی است برای اجرا نشدن و بیکاری هیچگاه به صفر نخواهد رسید.در شرایط کنونی در بین فهرست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا نام بسیاری از بی‌ثباتکاران به چشم می‌خورد که جمعیت بسیار کمتری مشمول بیمه هستند و در این ایام می‌توانند روی بیمه بیکاری برای گذران عمر حساب کنند.بانک مرکزی اخیراً یک فهرست جدید از مشاغل آسیب دیده از کرونا منتشر کرده است.این فهرست هم مبنای بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات قرار خواهد گرفت و هم مبنای پرداخت بیمه بیکاری.

 

بیکاری

 

نحوه پرداخت بیمه بیکاری

دولت برای حمایت از معیشت کسانی که بالاجبار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند. در شرایط عادی، چنانچه کسی شغل خود را از دست بدهد و مانند مشمولان قانون کار، ۳ درصد حق بیمه بیکاری را پرداخته باشد، می‌تواند ضمن درخواست استفاده از بیمه بیکاری در ادارات کار و پس از طی مراحل اداری، تا سقف ۸۰ درصد حقوق ماهانه خود را به‌عنوان مستمری در دوره بیکاری دریافت کنند. این مبلغ از صندوق بیکاری بیمه تأمین اجتماعی و در ازای ۳ درصد حق بیمه‌ای که به نام کارگر در دوره اشتغال پرداخت شده، به‌حساب کارگران واریز می‌شود؛ اما کسانی که در دوره کرونا بیکار شده‌اند و از بیمه بیکاری محروم بوده‌اند، شرایط متفاوتی دارند و باید به دنبال استفاده از نوع تازه‌ای مستمری بیکاری باشند که دولت در نظر گرفته است.

طبق اعلام معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولت شیوه‌های مختلفی برای رفع مشکل بیکار شدگان کرونا در دستور کار دارد. حاتم شاکرمی با اشاره به وضع متفاوت بیکاران ازنظر پوشش بیمه‌ای گفت: مشمولان قانون کار که به‌واسطه کرونا بیکار شده‌اند، طبق روال قبل باید ظرف یک ماه از تاریخ بیکاری برای دریافت ثبت‌نام در ادارات کار اقدام می کردند که البته برای جلوگیری از شیوع کرونا، ثبت درخواست به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه bimebikari.mcls.gov.ir دارد انجام  شد. او افزود: بخشی از افراد بیمه خویش‌فرما هستند که مشکلات آنها از طریق اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت ۴ درصدی انجام می شود. همچنین افرادی که فاقد شغل هستند و تحت حمایت هیچ‌یک از نهادهای حمایتی قرار ندارند، طی ۴ دوره، یارانه‌های اعطای دولت به مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

اختصاص 50 هزار میلیارد ریال اعتبار به صندوق بیمه بیکاری

14اردیبهشت ماه بود که مسعود بابایی،مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت پنج هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری مصوب کرده شده است.شریعتمداری نیز  در27 اردیبهشت ماه گفت:  برای حمایت از اقشار آسیب‌دیده از ناحیه شیوع کرونا، 50 هزار میلیارد ریال اعتبار به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ 31 اردیبهشت 99  با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تمام مقرری ‌بگیرانی که در اسفند سال 1398 شغل خود را از دست داده و بیکار شده‌اند، ظرف 24 ساعت پیامک درخواست شماره حساب برای واریز بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.

بیمه بیکاری

تعلل در پرداخت مقرری بیمه بیکاری

به گفته مدیرکل اشتغال و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیمه‌شدگان اجباری کشور ۷ میلیون و ۱۳۳ هزار نفر هستند. کارگران بیمه‌شده آسیب‌دیده از کرونا در این مدت هیچ منبع درآمدی نداشتند و هیچ شغلی، حتی در حد دستفروشی نیز برای امرار معاش نداشتند. کسانی که قرار است بیمه بیکاری دریافت کنند، کسانی هستند که حمایت از آنها نه نیاز به قانون جدیدی دارد و نه منابع چندانی. اگرچه حسن روحانی از کمک ۵ هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی به صندوق بیمه بیکاری سخن گفت اما عمده مبالغی که قرار است به بیمه‌شدگان بپردازند، از محل حق بیمه‌هایی پرداخت شده که کارگران با زحمت و تلاش خودشان سال‌های سال ذخیره کرده‌اند. با این وجود حتی بیمه‌شدگان نیز این روزها معطل اقدامات دولت هستند.

واریز بیمه بیکاری فروردین ماه

مهدی شکوری با اشاره به واریز مقرری بیمه بیکاری فروردین‌ماه اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته و ارائه لیست ۳۳۸ هزار نفر از بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در مرحله اول به سازمان برنامه و بودجه، مقرری بیمه بیکاری دوران کرونا برای این افراد در فروردین‌ماه واریز شده است.

پرداخت بیمه بیکاری به ثبت نام کنندگان تا اردیبهشت ماه

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: حائز اهمیت است که بر اساس مصوبه اخیر پرداخت مبلغ در خصوص ایام بیکاری صرفاً تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری است و برای افرادی که از ابتدای خردادماه سال جاری بیکار می‌شوند و یا اینکه بیکاری آنان استمرار داشته باشد بررسی و هرگونه پرداخت صرفاً بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی و بیمه بیکاری خواهد بود و شروط قانونی اعلام شده را باید دارا باشند که در صورت تایید مدارک و مستندات آنان توسط کمیته‌های استانی می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند.

شریعتمداری

پالایش متقاضیان بیمه بیکاری در اردیبهشت

محمد شریعتمداری بیان داشت:  با توجه به اینکه برای متقاضیانی که در اردیبهشت ماه کار خود را از دست داده‌اند تا پایان خرداد ماه کارفرمایان می‌توانستند لیست بیمه ارسال کنند، لیست این افراد نیز در حال پالایش است که به محض آماده شدن و طی هفته آتی برای پالایش نهایی در ارتباط با تعداد خانوار و تاریخ بیکاری تحویل سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه خواهد شد ضمناً طی این مدت حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر انصراف خود را از دریافت مبالغ مربوط به ایام بیکاری در سامانه ثبت کرده اند.