ماجرای دومین مرحله وام یک میلیونی یارانه بگیران چیست؟

 با ورود ویروس کرونا به کشور که باعث به وجود امدن شرایط اقتصادی نا مناسبی برای مردم شد و مشکلات و دغه دغه های مردم را بسیار زیاد کرد که همین امر باعث شد تا دولت طرحی را به عنوان وام یک میلونی کرونایی ارائه دهد  و مرحله اول این وام یک میلیونی که مشمولین یارانه نقدی می توانستند از آن استفاده کنند اجرا شد و با استقال زیادی نیز همراه بود اکنون دومین مرحله وام یک میلونی نیز آغاز شده است در ادامه این خبر جزییات دومین مرحله وام یک میلیونی یارانه بگیران را با هم می خوانیم.

جزئیات پرداخت دومین مرحله وام یک میلیونی به یارانه‌بگیران

 

جزییات دومین مرحله وام یک میلیونی یارانه بگیران

اخبار اقتصادی- یک مقام آگاه گفت: دومین مرحله اعطای وام یک میلیون تومانی برای یارانه‌بگیران آغاز شد.

‌امروز پیامکی از سرشماره وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به نشانی V.Refah برای برخی شهروندان ارسال شد.

متن پیامک به شرح زیر است:

«سرپرست محترم خانوار
تسهیلات یک میلیون تومانی دوران کرونا قبلا به حساب یارانه شما واریز شده است اگر متقاضی تسهیلات تکمیلی به مبلغ یک میلیون تومان بر اساس شرایط اعلامی دولت هستید لطفاً از طریق همین خط تلفن همراه ،حداکثر تا ۵ روز آینده عدد ۱ را به ۶۳۶۹ ارسال نمایید.»

 موضوع را از مسولان مربوطه پیگیری کرد، که یک مقام آگاه ضمن تائید این خبر،‌گفت: این وام مرحله دوم برای حمایت از خانوارهای یارانه بگیر به مبلغ یک میلیون تومان است که مانند مرحله قبل بازپرداخت آن ۳۰ ماهه با اقساط ۳۵۱۰۰ تومان خواهد بود که از تیرماه از حساب یارانه افراد کسر خواهد شد.

در مرحله اول تسهیلات حمایت کرونایی خانوارهای یارانه بگیر به ۲۱ میلیون و ۵۱ هزار و ۲۱۴ سرپرست خانوار پرداخت شد.

مسئولان وزارت رفاه فرآیند پرداخت تسهیلات یک میلیونی مرحله اول حمایت کرونایی به یارانه‌بگیران را بزرگترین پروژه دولت الکترونیک دانستند که با ارسال فقط شماره ملی سرپرست خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ و بدون مراجعه حضوری و بدون ضامن این تسهیلات پرداخت و اقساط آن هم از حساب یارانه‌ای سرپرست خانوار کسر خواهد شد.

جزییات دومین مرحله وام یک میلیونی یارانه بگیران

 

زمان و نحوه باز پرداخت مرحله اول وام یک میلیونی  یارانه بگیران

حسین میرزایی با اشاره به بسته شدن پرونده پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونا اظهار کرد: در مجموع 21 میلیون و 51 هزار و 393 خانوار معادل 87 درصد از خانوارهای یارانه‌بگیر تسهیلات مذکور را دریافت کردند و پرونده این تسهیلات به صورت رسمی بسته شد.

وی تصریح کرد: بازپرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی حمایت از کرونا از ماه آینده (تیر ماه) آغاز خواهد شد و بر اساس اعلام قبلی و با عنایت به هماهنگی‌های صورت گرفته بین سازمان هدفمندی یارانه و بانک‌های عامل پرداخت‌کننده تسهیلات یک میلیون تومانی، اقساط این تسهیلات از یارانه ماهیانه سرپرستان خانوار کسر خواهد شد.

میرزایی یادآور شد: بر همین اساس هر ماه مبلغ 35 هزار تومان و 100 تومان از یارانه افراد کسر خواهد شد همچنین مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات 30 ماهه در نظر گرفته شده است.

 

جزییات دومین مرحله وام یک میلیونی یارانه بگیران

جزئیات واریز مرحله اول وام یک میلیونی به حساب مشمولان

به گفته سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا وزارت رفاه، تسهیلات گروه اول مشمولان که تا ۳۱ فروردین پیامک ارسال کرده‌اند، پنج شنبه و بعد از پالایش داده‌ها و پیامک‌های ارسالی واریز خواهد شد.

 حسین میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات حمایتی کرونا کفاف نیاز آسیب دیدگان را می‌دهد یا خیر؟ گفت: به هر ترتیب ارائه این تسهیلات حمایتی، تصمیمی است که گرفته شده و وزارت رفاه هم به جهت اینکه تجربه کار‌های ملی و گسترده‌ای را در سطح کشور دارد در این مورد ایفای نقش کرد.

سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا وزارت رفاه با اشاره به همکاری دیگر دستگاه‌ها در این زمینه بیان کرد: وزارت ارتباطات پیامک‌ها را ارسال کرد، سازمان هدفمندی، اطلاعات خانوار‌های یارانه بگیر را در اختیار قرار داد و نظام بانکی هم پرداخت‌ها را انجام می‌دهد، اما وزارت رفاه صرفاً هماهنگ کننده بین دستگاه‌هاست تا کار به خوبی پیش رود.

وی همچنین در رابطه با افزایش این تسهیلات حمایتی گفت: چهار میلیون خانوار در کشور، مبلغ یک میلیون تومان را که می‌گیرند جدای از این، اگر دو و سه نفر باشند در نوبت بعدی ۵۰۰ هزار تومان بیشتر برای آن‌ها واریز خواهد شد و اگر چهار نفر و بیشتر باشند یک میلیون مابه التفاوت برای آن‌ها واریز می‌شود.

میرزایی با بیان اینکه زمان واریز این تسهیلات و گروه‌های شناسایی شده به زودی اعلام خواهد شد تأکید کرد: افراد برای پیامک کردن کد ملی سرپرست خانوار تا هفته آینده فرصت دارند و به هیچ وجه برای تهیه سیم کارت مراجعه حضوری نکنند.

سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا عنوان کرد: تسهیلات گروه اول مشمولان که تا ۳۱ فروردین پیامک ارسال کردند پنج شنبه و بعد از پالایش داده‌ها و پیامک‌های ارسالی واریز خواهد شد و گروهی که تا یکشنبه هفته بعد پیامک ارسال می‌کنند نیز پنجشنبه همان هفته مبلغ خود را دریافت می‌کنند.

میرزایی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، یادآور شد: طبق اعلام سازمان برنامه و هدفمندی یارانه‌ها، سه میلیون نفر تسهیلات کمک بلاعوض ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند که البته این کمک بلاعوض ویژه کسانی است که از نظر شاخصه‌های اقتصادی در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارند. این افراد شناسایی و تسهیلات هم در دو مرحله به آن‌ها پرداخت شده و دو مرحله دیگر باقی مانده است.

این در حالی است که بانک مرکزی اخیرا اعلام کرد که بعد از دریافت فهرست متقاضیان دریافت وام یک میلیونی تا ۲۴ ساعت بعد به حسابشان واریز می‌شود، از این روز احتمالا تا فردا وام یک میلیونی در حساب‌ها خواهد بود.

۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر مشمول دریافت وام یک میلیونی می‌شوند که طبق فرایند تعریف شده از چهارشنبه (۲۷ فروردین ماه) از طریق وزارت ارتباطات پیامکی به سرپرستان خانوار‌هایی که یارانه دریافت می‌کنند با سرشماره v.refah ارسال شد که متقاضیان می‌توانستند با پاسخ به آن تقاضای خود برای دریافت وام را ثبت کنند؛ بعد از آن نیز تا حداکثر روز یکشنبه (۳۱ فروردین ماه) فرصت داشتند که با ارسال پیامکی به شماره ۶۳۶۹ از طریق تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است، شرایط دریافت وام را تائید کنند.

اما با توجه به مشکلاتی که در مورد سیم‌کارت سرپرستان خانوار وجود داشت، این روال برای همه خانوار‌ها در زمان تعیین شده طی نشد، از این رو اعلام شد که تا ۱۸ اردیبهشت فرصت ثبت درخواست وجود دارد. از این رو فهرستی که در حال حاضر به بانک مرکزی ارائه شده است، شامل درخواست ۲۳ میلیون خانوار نیست و حدود ۱۷ میلیون و ۱۵۰ هزار خانوار را در بر گرفته و مابقی نیز با ثبت درخواست احتمالا در لیستی دیگر مشمول دریافت وام خواهند شد.

وام یک میلیونی از محل منابع بانکی با کارمزد چهار درصد، اقساط ۳۰ ماهه و هر ماه ۳۵ هزار تومان است که به حساب یارانه افراد واریز و اقساط نیز از همین حساب کسر می‌شود، این در حالی است که گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط، تغییر دهند.

 

جزییات دومین مرحله وام یک میلیونی یارانه بگیران